šŸŽ‰Yes! Het lang verwachte FitChef platform is eindelijk live! Nu eenmalig een beperkt aantal plekken met 50% korting.

šŸŽ‰Yes! Het FitChef platform is live! Nu eenmalig een paar plekken met 50% korting.

Onze visie op een gezond dieet

Bij FitChef vinden we dat gezond eten vooral niet te moeilijk gemaakt moet worden. Geen strenge focus op de details, maar brede richtlijnen waarmee het grote geheel vanzelf in orde komt. Geen exotische superfoods, maar degelijke producten die je zo in de supermarkt haalt. In deze blog lees je onze visie op een gezond dieet.

onze visie op een gezond dieet

Het belang van gezond eten

Er zijn veel verschillende redenen om je eetpatroon eens kritisch te bekijken. Sommige mensen gaan gezonder eten omdat ze af willen vallen, of omdat ze hun sportprestaties willen verbeteren. Anderen hebben te kampen met een slechte gezondheid, vermoeidheid, somberheid of andere kwalen die gerelateerd kunnen zijn aan je dieet.

Veel verschillende motivatiepunten, dus ā€“ en dat is niet gek, als je bedenkt hoe veel invloed voeding op je leven heeft! Gezond eten verkleint de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, kanker en bepaalde ouderdomsziekten.Ā Daarnaast voorkomt het overgewicht. En wie gezond eet, is vrolijker, energieker en loopt minder kans op mentale aandoeningen.

Wat je in je mond stopt, bepaalt dus niet alleen grotendeels je lichamelijke gezondheid, maar heeft ook grote gevolgen voor je geestelijke welzijn. En dat is een verschil dat je vaak al na enkele dagen voelt!

Wat is gezonde voeding?

Grote beloftes, dus ā€“ maar om van die voordelen te kunnen profiteren, zul je wel eerst moeten bepalen wat gezonde voeding is. En dat kan nog best een uitdaging zijn. Over zo goed als ieder voedingsmiddel bestaat namelijk wel discussieā€¦

Toch hoeft het echt niet zo ingewikkeld te zijn. Bij FitChef letten we op de volgende punten om te bepalen of een ingrediƫnt gezond is.

Rijk aan voedingsstoffen

Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om te functioneren. Een product moet dus nuttige stoffen bevatten om gezond te kunnen zijn! Denk aan gezonde vetten, volkoren koolhydraten en eiwitten. Maar vergeet ook de vitamines en mineralen niet: die zijn minstens zo belangrijk.

Deze richtlijn maakt sommige keuzes direct een stuk makkelijker. Witbrood of volkorenbrood? Volkoren bevat veel meer vezels, vitamines en mineralen! Snacken met fruit of met een reep chocola? Het moge duidelijk zijn dat je uit een appel meer nuttige stoffen haaltā€¦

Arm aan slechte stoffen

Toch geeft de hoeveelheid voedingsstoffen niet altijd de doorslag. Vaak is ook een tweede factor belangrijk: of een product ingrediƫnten bevat die juist nƭƩt zo goed voor je zijn. Suiker is daar natuurlijk een bekend voorbeeld van. Andere stoffen waar je niet te veel van wilt eten zijn zout en ongezonde vetten.

Vruchtensap bevat dan misschien vitamines, maar het zit bomvol snelle suikers. Bewerkt vlees is zeker eiwitrijk, maar het barst ook van de vetten waar je aderen niet blij van worden. En veel kant-en-klare maaltijden zouden een stuk gezonder zijn als ze niet je zoutinname voor de hele dag bevattenā€¦

Onbewerkt voedsel

Een vuistregel die je hierbij vaak aan kunt houden is: hoe minder bewerkingen het voedsel ondergaan heeft, hoe beter. Minder bewerkingen betekent namelijk ook: minder kans voor de producenten om ongezonde rommel aan je eten toe te voegen. Verse fruit en groente, onbewerkt vlees en volkoren granen zijn bijvoorbeeld uitstekende keuzes.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Producten als brood, kaas en yoghurt groeien niet aan bomen, maar tellen nog steeds als gezonde voeding. Toch geldt ook hier vaak: hoe minder bewerkingen, hoe beter. Je kiest immers liever een volkoren brood zonder suiker dan een stevig gezoet witbrood!

Eten waar je van geniet

Gezond en lekker eten gaat voor veel mensen niet per definitie samen. Sterker nog: vaak overheerst het idee dat gezond eten per se een smakeloze, droge hap moet zijn. Toch vinden we bij FitChef dat ook een goede smaak essentieel is voor een gezond dieet.

Je moet van gezonde voeding immers lekkerder in je vel gaan zitten. En dat is moeilijk als je je maaltijd dagelijks met lange tanden weg moet werkenā€¦ Gezond eten is volgens ons eten waar je fit Ć©n blij van wordt, en daar besteden we in onze recepten veel aandacht aan.

Wat maakt een gezond dieet?

Klinkt lekker overzichtelijk? Dat klopt ā€“ maar helaas zijn we er met die richtlijnen nog niet. Een gezond dieet bereik je namelijk niet door alleen op afzonderlijke ingrediĆ«nten te focussen. Het grote geheel is minstens zo belangrijk!

Ga maar na: ook als je alleen maar gezonde producten eet, heb je nog niet direct een gezond eetpatroon te pakken. Niemand overleeft op alleen maar broccoli, bijvoorbeeld. Maar wat is dan een gezond dieet? We houden hier bij FitChef rekening mee:

Macroā€™s en kilocalorieĆ«n

Allereerst zijn natuurlijk de hoeveelheden van belang. Je kunt nog zo gezond eten, maar als het te veel is, kom je nog steeds aan. Ook is het belangrijk dat je van alle macronutriƫnten de juiste hoeveelheid binnenkrijgt. Eiwitten, vetten en koolhydraten vervullen namelijk verschillende functies, en je lichaam heeft ze dus in verschillende mate nodig.

Gebalanceerd

En niet alleen de macroā€™s moeten in balans zijn binnen een gezond dieet! Hetzelfde geldt voor alle andere categorieĆ«n die je binnen je eetpatroon kunt onderscheiden. Je wilt een balans creĆ«ren tussen dierlijke en plantaardige producten, tussen groenten, eiwitten en koolhydraten, tussen verzadigde en onverzadigde vetten, enzovoort.

Voor alle voeding geldt namelijk: het is gezond als je het in de juiste hoeveelheden eet. Voor sommige producten ā€“ zoals groente ā€“ is dat lekker veel. Voor andere ā€“ zoals vetten ā€“ is iets meer gematigdheid vereist. Een gebalanceerd dieet bestaat niet alleen uit gezond eten, maar uit gezond eten in de juiste verhoudingen.

Gevarieerd

De dagen dat een gezond dieet neerkwam op iedere dag broccoli met kip zijn gelukkig voorbij. We weten inmiddels dat ook variatie van essentieel belang is voor je eetpatroon. Juist door iedere dag andere groenten, eiwitten, koolhydraten en vetten te kiezen, krijg je namelijk een zo breed mogelijk palet aan voedingsstoffen binnen.

Een bijkomend voordeel van variatie is dat de gezondheidswaarde van individuele producten minder belangrijk wordt. Als je elke dag hetzelfde eet, moet je wel heel zeker weten dat het Ć©cht gezond is. Maar wissel je af, dan wordt een per ongeluk minder gezond product altijd wel gecompenseerd door andere voedingsmiddelen!

Eenvoudig

Je kunt natuurlijk besluiten om vanaf nu dagelijks twee uur de keuken in te duiken, om daar de meest verfijnde gezonde maaltijden te bereiden. De ervaring leert echter dat dat zelden succes heeft. Je houdt het een week vol, krijgt het dan te druk, en valt voor je het weet terug in je oude, ongezonde gewoontes.

Bij FitChef vinden we dat een gezond dieet eenvoudig moet zijn. Niet alleen omdat je het dan langer volhoudt, maar ook omdat het je stress en geld bespaart. Wel zo belangrijk, als je eetpatroon je leven er beter op moet maken!

80/20-regel

Ten slotte voldoet een gezond eetpatroon aan de 80/20-regel. Die werkt heel eenvoudig: als je voor 80% gezond eet, maakt die overige 20% eigenlijk niet zo veel uit. Daar heb je dus ruimte om af en toe eens een stuk taart, een hand chips of een wijntje te nemen. Af en toe ā€˜zondigenā€™ voorkomt obsessief gezond eten, en helpt bovendien om gemotiveerd te blijven.

Wel is het natuurlijk belangrijk dat die 80-20% verhouding niet stiekem een 50-50% verhouding wordt. Blijf daarom de verhoudingen goed in de gaten houden. Soms een gezonde maaltijd inwisselen voor een pizza, kan best, maar om het nou elke week te doenā€¦

Wat is een gezonde maaltijd?

Goed, dus hoe stel je met deze eisen een gezonde maaltijd samen? Samengevat: je maakt niet alleen een maaltijd die uit gezonde ingrediƫnten bestaat, maar ook ƩƩn die binnen de rest van je dieet past. Verder heeft iedere maaltijd van de dag nog specifieke functies waar onze gezonde recepten ook rekening mee houden:

Gezond ontbijt

Het ontbijt is een belangrijke maaltijd, omdat het de toon zet voor de rest van de dag. Begin je met een suikerige bak cruesli of een witte boterham, dan is dat het startsein voor schommelingen in je bloedsuiker en de bijbehorende eetbuien. Een gezond, vullend ontbijt helpt je echter juist om de hele dag goed te eten.

Alle FitChef ontbijt recepten bevatten vezels en eiwitten, voor een verzadigd gevoel. Ook zorgen we natuurlijk dat er zo veel mogelijk gezonde, voedzame en onbewerkte ingrediƫnten in zitten!

Gezonde lunch

Veel mensen eten een simpele boterham met kaas voor de lunch. Prima, natuurlijk, maar bij FitChef laten we je graag zien dat er meer mogelijk is.

Onze gezonde lunch recepten bevatten vaak al een flinke portie groente, zodat je daarmee niet tot het avondeten hoeft te wachten. Dat alles natuurlijk wel met snelle, gemakkelijke recepten, want een duurzaam gezond dieet moet praktisch blijven.

Gezond avondeten

Ook voor het avondeten geldt: bij veel mensen valt er veel winst te behalen. Door extra groenten toe te voegen, bijvoorbeeld. Maar ook door de koolhydraten te vervangen door volkoren varianten, en wat meer af te wisselen met de eiwitbronnen bij je diner.

Verder kun je met onze gezonde recepten vrijwel eindeloos variĆ«ren. Van vlees en vis tot vegetarisch, en van een simpel AVGā€™tje tot een heerlijke Aziatische wokschotel. Wel blijft natuurlijk ieder gerecht gebaseerd op zo veel mogelijk gezonde en onbewerkte ingrediĆ«nten.

Gezonde snacks

Ten slotte een groep van recepten die vaak over het hoofd wordt gezien: de snacks! Veel mensen nemen automatisch aan dat ze in een gezond dieet niet mogen snacken. Dat is echter onnodig streng gedacht. Er is niets mis met tussendoortjes, als het maar geen ongezonde tussendoortjes zijn.

Om die reden vind je bij FitChef ook een uitgebreide collectie van gezonde snack recepten. In de weekmenuā€™s zul je ook altijd een paar zoete en hartige tussendoortjes aantreffen. Zo voorkom je honger en eetbuien, en maak je het eenvoudiger om je gezonde dieet vol te houden!

Gezonde recepten

Met onze recepten en weekmenuā€™s maken we gezond eten voor iedereen eenvoudig. Als je recepten van FitChef gebruikt, weet je zeker dat ze volgens onze bovenstaande visie op gezond eten zijn opgesteld. Niet te veel gekkigheid, maar wel voedzame basisingrediĆ«nten zonder onnodige rommel.

En gebruik je onze weekmenuā€™s? Dan kun je er ook op vertrouwen dat je gevarieerd en gebalanceerd eet. Zo wordt al het denkwerk je uit handen genomen en hoef je alleen nog maar onze eenvoudige recepten te volgen.

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK11795/
2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5563867/
3 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28707609