12 voordelen van gezonder eten

In ons achterhoofd weten we allemaal dat gezonder eten belangrijk is. Maar probeer je eens op een rijtje te zetten waarom dat eigenlijk het geval is, dan zul je vaak merken dat dat allemaal erg vaag blijft. Iets met gewicht, iets met ziektes voorkomen, misschien iets met meer energie… Die vaagheid is soms een groot probleem. Want: hoe duidelijker je toekomstige ‘beloning’ is, hoe meer moeite je wilt doen om daadwerkelijk op dat punt te komen. En dat betekent dat de voordelen van gezonder eten de sleutel zijn tot je motivatie om het ook echt te doen! Kortom: probeer je gezonder te gaan eten, maar ben je bang dat je het niet vol zult houden? Of heb je een zetje nodig om nu écht eens iets om te gooien in je dieet? Kijk dan even mee wat een goed eetpatroon allemaal voor je kan doen.

1. Minder griepjes en verkoudheden

Vooral in de winter loopt half Nederland niezend en snotterend rond. Flink vervelend, zeker als dat grieperige gevoel wekenlang aanhoudt. Met een goed eetpatroon kun je een deel van dat ongemak echter vrij eenvoudig voorkomen.

Je lichaam is in principe prima in staat om zelf virussen op te ruimen. Daar heeft het echter wel de benodigde bouwstoffen voor nodig – en dat zijn precies de vitamines en mineralen die je door gezond te eten voldoende binnen kunt krijgen! Met andere woorden: hoe beter je eetpatroon, hoe fitter je het griepseizoen doorkomt.

Niet alleen vitamine C is daarbij belangrijk. Zo helpt ook B6 om voldoende witte bloedcellen te produceren, en maak je minder afweercellen aan als je te weinig ijzer, zink en koper binnenkrijgt. Met een gevarieerd dieet voorkom je tekorten van al die stoffen.

2. Minder kans op ernstige welvaartsziekten

En niet alleen de ‘onschuldige’ griepjes krijgen minder kans bij een goed eetpatroon. Ook de veel ernstiger welvaartsziekten, zoals diabetes, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, kun je grotendeels voorkomen door gezond te eten.

Het ontstaan van deze ziektes heeft voor een groot deel te maken met een teveel aan suiker in je dieet. Ook ongezonde vetten zijn verantwoordelijk voor met name de hartproblemen. Dat zijn precies de voedingsstoffen die je minder binnenkrijgt als je eetpatroon degelijk in elkaar zit! Zelfs de kans op bepaalde vormen van kanker kun je flink verkleinen als je gezond eet.

3. Betere stoelgang

Heb je regelmatig last van winderigheid, of van kramp na het eten? Lijd je onder obstipatie, of heb je juist problemen met diarree? Dat wijst er allemaal op dat je darmen worstelen met het verteren van je eten. En dat is meestal weer een gevolg van dat eten zelf.

De vertering in je darmen wordt afgehandeld door allerlei bacteriën, je darmflora. Hoe gezonder je eet, hoe gezonder de bacteriën die hier goed groeien. Eet je vooral junkfood en suiker, dan stimuleert dat de groei van darmflora die het juist niet al te best met je gezondheid voorhebben – met de nodige spijsverteringsproblemen tot gevolg.

Vaak zul je merken dat je darmen even moeten wennen als je gezonder gaat eten, juist omdat die slechtere darmflora het er niet mee eens zijn. Maar daarna verdwijnen de problemen met je stoelgang vaak als sneeuw voor de zon.

4. Gezondere tanden

Veel mensen zien ieder half jaar weer op tegen het verplichte bezoekje aan de tandarts. Wat als er een gaatje zit? Of als je tandvlees weer eens ontstoken blijkt te zijn?

Goed poetsen blijft natuurlijk belangrijk, maar goed nieuws: ook gezonder eten kan de kans op gaatjes aanmerkelijk verklaren. Je eet dan namelijk vaak minder suikers die het glazuur aantasten. Daar komt nog bij dat gezond eten de zuurgraad in de mond kan verbeteren, waardoor het glazuur sterker wordt. Ook dat helpt tegen het ontstaan van tandbederf.

En dat ontstoken tandvlees? Ook daarbij geldt: een gezonder voedingspatroon met minder suikers maakt het makkelijker voor je lichaam om ontstekingen aan te pakken. Zo wordt dus ook die basis voor je tanden steviger.

5. Minder kans op oogproblemen

Je ogen zijn heel kwetsbaar voor verslechtering, met name als je ouder wordt. Daarbij speelt ook je voeding een grote rol. Veel oogproblemen, zoals staar, zijn namelijk het gevolg van schade die veroorzaakt wordt door vrije radicalen. Dat zijn schadelijke afvalstoffen die juist door je voeding geneutraliseerd kunnen worden.

Gezond eten bevat namelijk antioxidanten, die korte metten maken met vrije radicalen. Je vindt ze vooral in verse groenten en fruit, groene thee en allerlei specerijen. Prima ingrediënten in een gezond dagmenu, dus.

6. Gezonder oud worden

Maak jij je wel eens zorgen over je gezondheid op latere leeftijd? Het lijkt misschien nog ver weg, maar oud worden we allemaal – en het liefst doen we dat natuurlijk zo fit en vitaal mogelijk.

Gezonder eten speelt daarbij een belangrijke rol! Hoe beter je immers eet, hoe beter je lichaam in staat is om goed te blijven herstellen, en hoe minder je achteruit gaat als je ouder wordt. Zo zorgt voldoende calcium er bijvoorbeeld voor dat je botten ook op latere leeftijd stevig blijven. En als je genoeg eiwitten eet, worden je spieren op latere leeftijd minder snel afgebroken.

7. Een mooiere huid

Ook uiterlijke veranderingen kunnen met een goed eetpatroon geminimaliseerd worden. Heb jij veel last van acne en onzuiverheden in je huid? Of heb je recent de eerste rimpeltjes gespot en ben je bang dat die snel dieper worden? Dan helpt gezond eten echt.

Je huid functioneert onder andere als afvoerroute voor afvalstoffen. Met andere woorden: hoe meer slechte stoffen je eet, hoe meer rommel er door je poriën naar buiten moet. Niet gek dat dat tot verstoppingen en dus tot puistjes kan leiden!

Ook levert je voeding de bouwstoffen die je huid gezond en elastisch houden. Eet je te weinig verse groente, dan verliest je huid relatief sneller zijn veerkracht. Daardoor krijg je eerder rimpels en verspreiden die zich ook sneller. 

8. Een betere nachtrust

We slapen allemaal wel eens een nachtje slecht. Maar word je ’s ochtends eigenlijk nooit fris en verkwikt wakker? Lig je met enige regelmaat uren te woelen in bed? Of word je ’s nachts vaak wakker en rust je daardoor niet uit? Dan is er meer aan de hand.

Stress is een veelvoorkomende oorzaak van slecht slapen. Daarbij is niet alleen je leefstijl en tijdsindeling een belangrijke factor, maar ook je voedingspatroon. De juiste voeding kan namelijk tot een vermindering van het stresshormoon cortisol leiden – en daarmee tot een vermindering van dat opgejaagde gevoel dat je wakker houdt.

Daarnaast slapen mensen die veel suiker eten vaak slecht. Suiker is immer een oppepper: het geeft je hele lichaam een snelle boost van energie. Precies wat je niet nodig hebt als je in bed ligt… Gezonder eten, met minder suiker, kan je slaap dus onmiddellijk verbeteren.

9. Meer energie

Natuurlijk zul je je snel een stuk energieker voelen als je betere nachten maakt. Maar ook als je nu prima slaapt, zul je merken dat je je snel actiever en gemotiveerder voelt als je je eetpatroon omgooit en verbetert.

Dat heeft voor een groot deel te maken met de manier waarop je voeding energie afgeeft. Als er veel snelle suikers in je dieet zitten, gebeurt dat heel snel: direct na het eten van een stuk chocola voel je je alweer opgepept. Maar die snelle piek betekent ook dat je energielevel snel weer daalt! Zo ben je een groot deel van de dag een beetje chagrijnig en moe op zoek naar je volgende boost.

Gezonder eten geeft de energie langzamer vrij. Zo blijft je energieniveau constanter en heb je geen last van schommelingen, moeheidsaanvallen en andere inzakkers. 

10. Een betere concentratie

Moet je stevig studeren of heb je intensieve dagen voor de boeg op kantoor? De verleiding is misschien groot om regelmatig voor die snelle energiekick van koekjes en suikerige snacks te kiezen. Toch blijkt dat je juist met gezondere voeding een betere concentratie kunt behouden.

Dat heeft niet alleen te maken met het voorkomen van die nare energiedips, het komt ook doordat je hersenen simpelweg beter draaien op goede brandstof. Vooral omega 3-vetten zijn van groot belang voor een gezond brein. Een dagelijks handje noten, af en toe een portie vette vis en het gebruik van gezonde oliën maakt je dus slimmer.

Het omgekeerde geldt overigens ook. Onderzoek laat zien dat mensen die regelmatig ongezond junkfood eten juist een stuk slechter gaan presteren wanneer ze moeten nadenken.

11. Een blij en vrolijk gevoel

Natuurlijk, hoe vrolijk je bent hangt deels van externe factoren af. Maar je algehele gemoedstoestand wordt ook voor een groot deel bepaald door hoe goed je fysiek in je vel zit. Zo voel je je vaak blijer als je gesport hebt of als je een stevige wandeling gemaakt hebt. Gezond eten heeft datzelfde effect.

Dat heeft alles te maken met je hormoonbalans. Je voeding bepaalt voor een deel welke hormonen je lichaam aan kan maken. Eet je veel verse groente en fruit, gezonde vetten en antioxidanten, dan is je lichaam beter in staat om geluksstofjes als dopamine en serotonine te produceren. Daardoor sta je met een veel zonniger gevoel op!

12. Blijf eenvoudig op gewicht

En – vooruit – gezonder eten helpt je ook om op gewicht te blijven. Als je zorgt dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, hoeft je lichaam bijvoorbeeld niet om meer eten – en daarmee meer calorieën – te vragen. En als je snelle suikers zo veel mogelijk vermijdt, verzadigen je maaltijden een stuk beter. Ook daardoor eet je vanzelf minder calorieën.

Waarom staat dit voordeel dan toch helemaal op het einde? Veel mensen gaan gezonder eten om op gewicht te komen – en laten de touwtjes dan meteen weer vieren zodra ze hun gewicht bereikt hebben. Dat is zonde! Door een beter voedingspatroon op te bouwen, kun je je zo veel beter voelen – zowel fysiek als mentaal, en zowel nu als wanneer je ouder wordt.

Dus voel je je in de verleiding gebracht om toch weer uitgebreid aan de friet en pizza te gaan? Of merk je dat je nu al voor de vijfde dag achter elkaar een flink stuk taart bij de thee hebt? Denk dan nog eens aan bovenstaande voordelen. Want die taart is ongetwijfeld heerlijk, maar geldt dat niet ook voor een dag zonder protesterende darmen, of voor een nachtrust waarna je fit en vrolijk je bed uit springt?

Gezond eten tips

Kortom, of je nou van je kleine kwaaltjes af wilt, gewicht wilt verliezen of fit wilt blijven in de toekomst: gezonder eten is een aanrader. Maar wat betekent dat nu eigenlijk, een gezond eetpatroon?

Op onze blog vind je talloze andere artikelen met tips om een beter dieet op te bouwen. Of neem eens een kijkje in onze receptendatabase, waar je meteen ziet dat je zeker niet op smaak in hoeft te leveren als je beter gaat eten!