Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

De invloed van hormonen op afvallen

Afvallen

Je enkel focussen op calorieën als je wil afvallen kan erg teleurstellend werken. Een calorie is een calorie, maar je lichaam kan er wel op verschillende manieren mee omgaan. En dit wordt bepaald door je hormonen. Je hormonen zijn namelijk signaalstoffen die de cellen zeggen wat er moet gebeuren. Zij zijn dus ook verantwoordelijk voor het opslaan of verbranden van vetten. Door rekening te houden met de werking van je hormonen kan je afvallen een stuk makkelijker maken.

Hormonen uit balans maken afvallen moeilijk

Er kan van alles misgaan met je hormonen waardoor je moeilijker afvalt. Je genen en omgeving zijn van belang, maar vooral je eigen levensstijl heeft een grote impact. Hieronder bespreken we 3 veel voorkomende disbalansen, die afvallen bemoeilijken. 

Cortisol en afvallen

Cortisol is een belangrijk stresshormoon dat je ‘s ochtends wakker maakt. In de ochtend geeft het een positieve en noodzakelijke stress-stimulus aan het lichaam. Het geeft je energie en verhoogt je vet- en koolhydratenmetabolisme. 

Het probleem is dat wij continu blootgesteld worden aan stress waardoor veel mensen kampen met te hoge cortisollevels.

Cortisol zorgt ook voor verhoogde bloedsuikerspiegels, waardoor je achteraf juist weer zin hebt in suikerrijk eten. En hierdoor kom je aan. Stress zorgt er in dit geval dus niet rechtstreeks voor dat je aankomt. Het eindresultaat heeft voor een groot deel te maken met hoe jij op stress reageert. Als je geen hap door je keel krijgt val je misschien toch af. 

Maar cortisol verlaagt ook je testosteronlevels. Hierdoor verlies je belangrijke spiermassa en daalt uiteindelijk je metabolisme. Zelfs als je dan nog even veel zou eten als eerst, komt je toch nog extra in vet aan. 

Afvallen en insuline

Het tweede belangrijke hormoon bij afvallen is insuline. Insuline is een anabool “opslaghormoon”. Indien je koolhydraten of eiwitten eet, wordt insuline vrijgegeven waardoor de “deuren” van de cel open gaan staan om energie op te slaan. Dit is natuurlijk nodig na een maaltijd, maar heb je continu een verhoogde hoeveelheid insuline in je bloed, dan zul je altijd energie opslaan en moeilijk energie verbranden.

Vooral als je vaak snelle suikers eet, raakt je insulineproductie ontregeld. Hierdoor krijg je weer honger en cravings. Bovendien worden de cellen van je lichaam ongevoelig voor insuline, waardoor je diabetes type 2 kan ontwikkelen. 

Deze insulinegevoeligheid gaat ook bijna altijd gepaard met leptineresistentie. Dit is het hongerhormoon. Een constant gevoel van honger en cravings zal je niet helpen om af te vallen.

De overgang en afvallen

Door de schommeling in je hormonen tijdens de overgang komen de meest vrouwen enkele kilo’s aan. Dit heeft vooral te maken met de daling in oestrogeen en testosteron. Hierdoor daalt de spiermassa en het metabolisme waardoor de kilo’s er makkelijk aankomen en moeilijker afgaan. 

Hormonen in balans brengen om af te vallen

Om makkelijker af te vallen is het dus sterk aan te raden je hormonen weer in balans te brengen of de juiste hormonen zelfs een dikke boost te geven. Een algehele gezonde levensstijl met veel beweging en gezonde voeding is wat het beste werkt. Daarbovenop zijn dit nog enkele specifieke zaken die je kan doen: 

Je cortisol verlagen: 

  • Verlaag je stressgehalte
  • Doe minder
  • Doe wat je graag doet
  • Spreek af met vrienden en familie
  • Doe ademhalingsoefeningen

Je insulinelevel balanceren: 

  • Eet minder vaak per dag
  • Eet minder snelle suikers
  • Eet meer vet- en eiwitrijk
  • Doe intermittent fasting
  • Beweeg op nuchtere maag

Je testosteron boosten: 

  • Eet gezonde vetten
  • Doe aan krachttraining
  • Doe iets van competitie
  • Doe intervaltraining
  • Stel jezelf bloot aan zonlicht
  • Ga naar de sauna