Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is knoflook gezond en waarom?

Gezondheid

Knoflook is een plant en meer bepaald een bolgewas uit de narcisfamilie. Het is nauw verwant met ui, prei en bieslook. Knoflook is niet alleen een geweldige smaakmaker, het bevat ook heel wat voordelen voor je lichamelijke en mentale gezondheid. En als je tafelgenoten ook knoflook eten, dan valt dat geurtje niet zo op.

Is knoflook gezond?

Knoflook is absoluut gezond en bevat heel wat vitamines en mineralen. Het bevat onder andere vitamine A, vitamine B1, vitamine B3, vitamine B5, vitamine C, mangaan, seleen, fosfor, koper en calcium. 

Bovendien is het ook arm aan calorieën, dus je kan er lekker veel van gebruiken. Toch zijn het niet per se de vitamines en mineralen die knoflook gezond maken, maar juist twee heel specifieke stofjes. 

Waarom is knoflook gezond?

Het zijn vooral de stoffen allicine en zwavel die knoflook zo’n krachtige werking geven. Allicine is een krachtige stof met medicinale eigenschappen. De aanwezige zwavel vormt zwavelverbindingen wanneer je een teentje knoflook fijnsnijdt, perst of kauwt. Diezelfde zwavelverbindingen zijn ook verantwoordelijk voor de sterke geur.

6 gezondheidsvoordelen van knoflook

Al deze vitamines, mineralen en krachtige stofjes hebben een breed positief effect op onze gezondheid. Niet alle effecten zijn al 100% wetenschappelijk bewezen, maar het is duidelijk dat vaak knoflook eten goed voor je is. 

1. Knoflook versterkt je immuunsysteem

Allicine werkt als een antibioticum dat in het bloed terechtkomt en vervolgens naar de longen, darmen, huid en urinewegen gaat om daar uitgescheiden te worden.

Tijdens deze tocht zuivert en desinfecteert allicine al deze organen. Het helpt ook bij de spijsvertering en heeft een positief effect op de darmflora, wat op zijn beurt ook weer goed is voor je immuunsysteem

2. Hart- en bloedvaten

Knoflook lijkt een sterk positief effect te hebben op het hart en de bloedvaten. Uit onderzoek kwam al naar voren dat een knoflooksupplement de bloeddruk kan verlagen. Het kan ook helpen bij een te hoog cholesterolgehalte, coronaire hartziekten en het vertragen van atherosclerose. 

3. Kanker

Knoflook wordt ook gebruikt in de strijd tegen kanker. Al is het daar natuurlijk geen wondermiddel voor. Het is onder andere positief verbonden met dikke darmkanker, maagkanker, borstkanker, prostaatkanker, blaaskanker en longkanker. 

4. Schimmelinfecties

Knoflook kan ook helpen bij het bestrijden van schimmelinfecties zoals ringworm en voetschimmel. Hiervoor wordt er vaak gebruik gemaakt van een knoflookgel die je kan aanbrengen op de huid. 

5. Knoflook werkt antibacterieel

Verse knoflook kan bepaalde bacteriën bestrijden die voedselinfecties veroorzaken zoals: E.coli, Listeria en Campylobacter. Onderzoek suggereert dat de smaakstof diallyl sulfide door het pantser van de bacterie kan dringen en deze zo kan doden. Zo kan rauwe knoflook in je voeding voedselvergiftiging tegengaan. 

6. Kaalheid

Niet alle effecten van knoflook zijn 100% sluitend wetenschappelijk. Maar het zou ook kunnen helpen bij het bestrijden van kaalheid bij mensen die corticosteroïden gebruiken voor alopecia. 

Knoflook wordt ook toegepast voor de behandeling van hoofdpijn, buikpijn, astma, aambeien, vergrote prostaat, diabetes, artrose, hooikoorts, reizigersdiarree, stress, vermoeidheid, griep en verkoudheid. Het wordt zelfs gebruikt voor het voorkomen van tekenbeten.

Welke soorten knoflook zijn het gezondst?

Het belangrijkste dat je moet weten is dat de meeste krachtige eigenschappen van knoflook enkel (of toch vooral) gelden als je knoflook rauw eet en fijnsnijdt of perst. Alleen dan komt allicine vrij en komen er zwavelverbindingen tot stand. Laat vervolgens de knoflook 10 minuten staan voor een optimale werking. Bij het koken gaan veel van de krachtige stoffen stuk. 

Knoflookpoeder is veel geconcentreerder. Het is sterker van smaak en je blijft langer met de geur zitten. Geconcentreerd is in dit geval niet beter. Het bevat namelijk niet de actieve verbindingen die je in verse knoflook vindt en het is daardoor minder werkzaam. 

In supplementen vind je vaak gerijpte Japanse knoflook. Deze zou gezonder zijn omdat de knoflook groeit op een rijke natuurlijke bodem die wordt verrijkt met goede grondstoffen. Na de oogst wordt de knoflook gedurende 20 maanden gerijpt, wat optimaal zou zijn voor de werking. 

Wil je maximaal profiteren van de gezondheidsvoordelen van knoflook? Zorg dan dat je altijd een knoflookbol in huis hebt. Gebruik een vers teentje knoflook in zo veel mogelijk rauwe gerechten en werk af met … wat munt!