Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Een weekplanning voor gezond eten maken is makkelijker dan je denkt!

Gezondheid

Een vraag die steeds weer terugkomt: wat eten we deze week? Je wil namelijk niet elke week hetzelfde eten, maar het mag ook niet te veel tijd en energie kosten. Iedereen waarvoor je kookt moet het lusten en misschien wil je tegelijk ook nog afvallen of spieren kweken. Een weekplanning voor gezond eten: een hels karwei of een koud kunstje? Wij kiezen voor dat laatste met een eenvoudig stappenplan.

Plan je planning

Veel mensen maken geen weekplanning omdat ze er gewoonweg geen tijd voor vrijmaken. Een weekplanning voor gezond eten heeft geen prioriteit als je druk aan het werk bent of een heel huishouden te runnen hebt. Helaas loop je hierdoor juist achter de feiten aan en verlies je tijd en geld door meermaals per week aankopen te doen of afhaalmaaltijden te bestellen.

Maak bewust iedere week tijd vrij om die weekplanning op papier te zetten. Noteer het in je agenda, net zoals je een afspraak met de kapper noteert. 

Bekijk de gezinsplanning

Een weekplanning moet praktisch zijn. Begin daarom eerst met je eigen agenda en die van je gezin, te bestuderen. Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Op welke dagen heb je veel of weinig tijd om te koken?
  • Op welke dagen eet je wel of niet met z'n allen? 
  • Wat is de favoriete maaltijd van bijvoorbeeld je dochter en wanneer is zij thuis? 
  • Wat lust jij graag, maar je zoon niet en wanneer is hij niet thuis?

Hou een themadag

Een themadag geeft je een handige kapstokstructuur om op verder te bouwen. In plaats van elke dag te moeten kiezen tussen oneindig veel mogelijkheden, beperk je de keuze tot een bepaald thema. Enkele voorbeelden zijn: 

  • Maandag salade party (want je wil de week gezond starten) 
  • Dinsdag visdag (want je dochter die niet thuis is lust geen vis)
  • Woensdag vegetarisch (want je vegetarisch etende schoonzoon komt dan altijd langs) 
  • Donderdag ovengerecht (zomaar als thema)
  • Vrijdag pastadag (want dan heb je weinig tijd)

Bereid de meest verse voedingsmiddelen eerst

Indien jij wekelijks verse aankopen doet op maandag, wacht dan niet met die verse vis tot zondag. Probeer je planning aan te passen zodat je de meest verse aankopen eerst kan eten. Lukt dit niet, dan kan je alsnog eenmaal per week “grote” aankopen doen en eenmaal per week koop je een aantal extra verse ingrediënten. 

Laat je inspireren

Heb je een structuur voor je weekplanning in gedachten? Dan is het tijd voor concrete recepten. Ga op zoek naar inspirerende websites en schaf een aantal kookboeken aan. Bewaar je favoriete gerechten in een tabblad op je computer zodat je deze de volgende keer makkelijk kan terugvinden. Omdat je elke dag een themadag hebt kan je vrij gericht op zoek gaan naar passende recepten. 

Maak een overzichtelijk schema

Noteer je schema op een groot papier en hang dit op in de keuken waar iedereen het kan raadplegen. Het zichtbaar maken van de planning zorgt ervoor dat je je er makkelijker aan houdt. En als er iets verandert in iemand zijn persoonlijke agenda, kan je de weekplanning makkelijk bijsturen. Aan de hand van deze planning maak je meteen je boodschappenlijstje en klaar is Kees. 

Gebruik een app

Heb je geen zin om wekelijks zelf allerlei recepten te verzinnen? Gebruik dan de app van FitChef. In de gratis app staan honderden gerechten ter inspiratie.

En met een Premium abonnement sturen we je wekelijks gezonde recepten door, die ook nog eens 100% gepersonaliseerd zijn. De hele weekmenu’s zijn aangepast aan jouw persoonlijke energiebehoefte om afvallen of aankomen makkelijk te maken. En bovendien kan je ook instellen welke voedingsmiddelen je niet lust of over hoeveel maaltijden jij je energie-inname wil spreiden. 

👉 Meld je hier aan voor een gezonde weekplanning op maat