Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Overeten stoppen met deze 7 handige tips!

Afvallen

Ken je dat gevoel dat je niet kan stoppen met eten? Je wil wel meer balans in je voedingspatroon, maar toch snack je de hele dag door, of je propt je helemaal overvol bij iedere maaltijd. Wees niet te hard voor jezelf, het betekent niet per se dat je weinig discipline hebt. Hoe groot je doorzettingsvermogen ook is, als je niet weet waarom je je steeds overeet, dan kan je er maar weinig aan doen. Het goede nieuws is dat je met het juiste inzicht je voedingsgewoontes zo kan aanpassen dat het veel makkelijker wordt om de balans in je eetgewoontes te herstellen.

Oorzaak overeten

Overeten stoppen is echt onmogelijk als je de oorzaak ervan niet aanpakt. Overeten kan echter een viertal grote oorzaken hebben: 

  • Emotioneel: Je hebt meestal gezonde eetgewoontes, maar zodra je verdrietig bent of je je eenzaam voelt, eet je je emoties weg. 
  • Ongezonde levensstijl: Als je veel suiker, fructose en fastfood eet, dan wordt je brein continu misleid en verleid. Deze voedingsmiddelen zorgen voor een instabiele bloedsuikerspiegel en zijn erg verslavend. 
  • Insulineresistentie: Als je je hele leven veel koolhydraten of suiker hebt gegeten of je snackt de hele dag door, dan worden je cellen insulineresistent. Hierdoor komt er minder suiker in de spiercellen waardoor je je minder sterk en energiek voelt. Daardoor heb je toch nog trek omdat je lichaam geen signaal krijgt dat de benzinetank vol is. Een belangrijk symptoom van insulineresistentie is trek in zoet na de maaltijd. 
  • Leptineresistentie: Wie overgewicht heeft, heeft meer vet. Deze overvolle vetcellen produceren zodanig veel leptine dat je leptineresistent wordt. Leptine is het verzadigingshormoon en als deze communicatielijn verstoord wordt, heb je altijd honger. Een belangrijk teken van leptineresistentie is ‘s nachts opstaan met honger om te snacken.

Wat te doen tegen overeten?

Je emoties onder controle krijgen, een vlekkeloos dieet en de receptorgevoeligheid van je cellen herstellen lijkt op een helse opdracht. Geen paniek, hoe complex het probleem ook lijkt, de oplossing is vrij eenvoudig. Start met een gezond eetpatroon en rest van de puzzelstukjes vallen vanzelf in elkaar. 

Je eetgewoontes aanpakken met een gezond eetschema is de beste manier om overeten te stoppen. Door gezond te eten stabiliseer je meteen je bloedsuikerspiegel. Dit heeft niet alleen een effect op je zin in suiker en zoet, je zult merken dat het makkelijker is om je dagelijkse emoties beter onder controle te houden. Een gezond eetschema zal je ook verlossen van een eventueel metabolische onevenwicht zoals insulineresistentie en leptineresistentie. 

👉 Aanmelden voor onze gezonde eetschema's

Overeten stoppen: 7 tips

Ben je benieuwd wat je nog meer kan doen om overeten te stoppen? Ontdek 7 tips die de specifieke oorzaken van overeten aanpakken. 

1. Vermijd snelle suikers

Snelle suikers zorgen voor een instabiele bloedsuikerspiegel en insulineresistentie. Door deze te vermijden sla je dus 2 vliegen in een klap. Je krijgt je cravings en emoties beter onder controle en je herstelt de gevoeligheid van je celreceptoren.  

Vooral toegevoegde suikers en fructose zijn erg schadelijk. Fructose is erg verslavend en schakelt als het ware je verzadigingsgevoel uit. Duizenden jaren geleden was dit handig, omdat we door veel fruit te eten in de zomer, een extra vetlaagje aanlegden voor de aankomende winter. Maar nu keert dit systeem zich tegen ons, omdat we het hele jaar door eten voorhanden hebben. 

2. Eet minder vaak

Normaal gezien werkt ons lichaam zo dat we bij een lege maag honger krijgen. Hierdoor wordt er energie vrijgemaakt om op zoek te gaan naar eten. Zodra we eten gevonden hebben eten we onze buik helemaal vol en voelen we ons diep verzadigd. Als je echter de hele dag door snackt, saboteer je dit systeem. Je hebt nooit echte gezonde honger en veel energie, maar wel altijd zin, en je bent nooit echt diep verzadigd. 

Minder snacken en dus minder eetmomenten op een dag nemen is geen must, maar het is zeker de moeite waard om te proberen. Belangrijk is dus wel dat je telkens eet tot je echt voldoende hebt, zonder je te overeten.

3. Eet meer eiwitten en groenten

Je verzadigingsgevoel is sterk afhankelijk van wat je eet. Suikers en koolhydraten in het algemeen leveren veel energie, maar zijn niet zo verzadigend. Eiwitten en vetten daarentegen geven je echt een dieper gevoel van verzadiging. En natuurlijk zijn ook groenten belangrijk. Deze bevatten erg veel water en vezels en weinig calorieën. Als je veel groenten eet, zal je lichaam vanzelf het signaal geven om te stoppen met eten. En je zult niet te veel calorieën opnemen. 

4. Eet bewust

Hoewel je verzadigingsgevoel sterk afhankelijk is van wat je eet, is ook hoe je eet cruciaal. Bijna alle zintuigen hebben een effect op je verzadigingsgevoel. Door tijdens een autorit een gezonde salade naar binnen te werken krijgt je lichaam enkel de fysieke feedback van je maag. Maar je verzadigingsgevoel vergroot ook wanneer je bewust eet: 

  • Maak je eigen maaltijd klaar, zodat je hersenen al weten dat je gaat eten. 
  • Eet altijd aan tafel, niet in de auto of op de bank. 
  • Zet de tv en je mobieltje uit en vermijd elke vorm van afleiding. 
  • Eet bewust, kauw voldoende, ruik, proef en geniet. 

Door bewuster te eten zal je overeten stoppen en toch meer genieten van je maaltijd. Wat kan de oplossing soms toch zo mooi zijn.

5. Beweeg nuchter

Met nuchter bedoelen we niet dat je geen alcohol mag drinken, maar dat je beweegt op een lege maag. Nu ja, daar hoort dus ook geen alcohol bij. Dit kan je bijvoorbeeld doen door voor je ontbijt even te wandelen of intenser sporten. Je kan ook simpelweg je ontbijt overslaan en op een later moment in de ochtend veel bewegen.

Nuchter bewegen is de beste manier om je insulinegevoeligheid te herstellen. Bovendien train je je lichaam om over te schakelen van suikers naar vet als energiebron. Ideaal als je wil afvallen.

6. Hydrateer

Voldoende water drinken is erg belangrijk. Het komt vaak voor dat mensen zich overeten, terwijl het lichaam eigenlijk schreeuwt om water. Maar let op, vlak voor je maaltijd een liter water naar binnen werken om je maag te vullen is geen goede tactiek. Het verdunt je maagzuur en belet je om een normale portie van een gezonde verzadigende maaltijd te nemen. Hierdoor eet je minder tijdens je maaltijd, maar zal je daarna meer snacken. 

Hydrateren doe je best ergens halverwege je grote maaltijden. Om overeten te stoppen eet je bijvoorbeeld 3 maaltijden per dag (zie tip 2). En om 10u in de ochtend en 4 uur in de namiddag probeer je je zo goed mogelijk te hydrateren. Je hoeft je drankmomenten natuurlijk niet aan een strak schema te onderwerpen, maar het geeft je wel een idee van wat min of meer ideaal is. 

7. Val af

Om leptineresistentie te stoppen zal je moeten afvallen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je steeds blijft overeten. Je hebt jezelf namelijk in een negatieve spiraal gebracht. Afvallen is een belangrijk deel van de oplossing, maar het is ook onderdeel van het probleem. Gewicht verliezen is daarom niet altijd eenvoudig, maar zodra je door de zure appel gebeten hebt wacht je een nieuw begin.