Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat is jouw lichaamstype?

Gezondheid

Je lichaamstype leren kennen is interessant om inzicht te krijgen hoe je gebouwd bent en wat je mogelijk sterke kanten en uitdagingen zijn. Op die manier kan je je leefstijlgewoontes op een strategische manier aanpassen om je fitnessdoelen te bereiken. Ontdek welk lichaamstype jij bent en grijp zo je tactisch voordeel.

Verschillende lichaamstypes

De Amerikaanse psycholoog William H. Sheldon bedacht in het begin van de vorige eeuw een manier om het menselijk lichaam in te delen in drie somatypes: ectomorf, mesomorf en endomorf

De indeling in deze 3 types kan je meer inzicht geven waarom je lichaam op een bepaalde manier reageert op voeding en training. Bij deze 3 types horen oorspronkelijk ook enkele psychologische eigenschappen, maar die laten we in dit artikel achterwege.

Wat is mijn lichaamstype? 

Elk lichaam is natuurlijk anders en uniek. Een zuivere indeling in slechts 3 types is niet alleszeggend en een erg grote simplificatie van de weelderige verscheidenheid aan mensen. Veel mensen zijn dan ook een mengeling van meerdere types. Maar de indeling geeft je wel een goed houvast.

Type 1: De ectomorf

Ectomorfe personen zijn van nature slank en smal gebouwd. Ze hebben dunne armen en benen en een smalle buik. Ze hebben weinig lichaamsvet en aankomen in vet- of spiermassa is erg moeilijk. 

Een typisch voorbeeld is een marathonloper of hoogspringer.

Het voordeel is dat deze mensen kunnen eten wat ze willen en nauwelijks aankomen. Dit is helaas een nadeel als je juist wel (spier)massa wil opbouwen. 

Belangrijkste kenmerken van een ectomorf: 

  • Van nature slank
  • Smalle bouw: schouders en heupen
  • Weinig lichaamsvet
  • Trage spieropbouw

Type 2: De endomorf

Endomorfen zijn min of meer het tegenovergestelde van ectomorfen. Zij hebben een heel grote en stevige lichaamsbouw. Dit uit zich echter vooral in brede heupen en niet in brede schouders. Ook de gewrichten, zoals de enkels en polsen, zijn eerder smal. Het is dus geen atletisch figuur, maar eerder een zware peervorm. 

Het voordeel is dat deze personen erg sterk zijn en makkelijk aankomen in spiermassa. Maar het nadeel is dat dit meestal gepaard gaat met een erg hoog vetpercentage

De belangrijkste kenmerken van een endormorf zijn: 

  • Grote, brede bouw
  • Brede heupen, maar vaak smalle schouders
  • Hoog vetpercentage, met de bovenarmen en bovenbenen inbegrepen.
  • Veel kracht

Type 3: Mesomorf

De mesomorf heeft de genetische loterij gewonnen. Deze personen zijn de geboren atleten. Zij hebben brede schouders en zijn erg gespierd, maar blijven gespaard van te veel lichaamsvet. De taille is vaak smal, wat de gewilde V-vorm tevoorschijn laat komen. 

Een typisch voorbeeld van een mesomorf is een bodybuilder of crossfitatleet. 

Het voordeel is dat deze personen zowel goed gebouwd zijn, veel spiermassa hebben en een laag vetpercentage. Ze kunnen eten wat ze willen en slordig zijn met training en dat heeft nauwelijks een negatieve invloed. Een nadeel is er dus niet echt, tenzij je niet graag gespierd bent. 

De belangrijkste kenmerken van een mesomorf zijn: 

  • Atletische bouw
  • Brede schouders
  • Smalle taille
  • Van nature gespierd
  • Weinig lichaamsvet

De juiste voeding voor jouw lichaamstype

Denk je te weten welk lichaamstype jij bent? Lees dan ook onze specifieke blogs per type en ontdek wat het perfecte voedingsplan is voor jou.