Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Snel calorieën verbranden met deze sporten!

Afvallen

Gezonde voeding in de juiste hoeveelheid is doorslaggevend als je wil afvallen. Een slecht dieet kan je niet compenseren met een uurtje extra calorieën verbranden. Maar als je je dieet min of meer op orde hebt, is het wél vaak je extra verbruik dat je energiebalans in de juiste richting beweegt om af te vallen. Benieuwd welke sport je het meeste oplevert om snel calorieën te verbranden? Ontdek het in deze blog!

Hoe snel kun je calorieën verbranden?

Snel calorieën verbranden is niet moeilijk. Terwijl je dit artikel leest verbrand je gemiddeld zo’n 50 a 80 kcal per uur. Lees je mee vanop een hometrainer in de sportschool, dan kan je verbruik zomaar even stijgen tot 450-750 kcal per uur. 

Wat uiteindelijk telt, is je verbruik op dagbasis. Als we even makkelijk rekenen, dan verbruikt een gemiddelde vrouw in rust zo’n 1500 kcal per dag. Door ook wat te bewegen kom je al gauw aan 500 kcal extra en een totaal van 2000 kcal. Alles wat je doet kost namelijk energie: je bed opmaken, je tanden poetsen, koken, autorijden, enzovoort. 

Door ‘s avonds nog naar de sportschool te gaan kan je je dagelijks verbruik van 2000 kcal opschroeven tot 2400-2700 kcal. Beweging en sport heeft dus een grote impact op je energieverbruik en kan de doorslag geven tussen afvallen of gefrustreerd op je gewicht blijven hangen. 

Benieuwd hoeveel calorieën jij dagelijks verbrandt? Met de FitChef calculator bereken je het in 2 minuten. 

👉 Bereken hier jouw dagelijkse energiebehoefte

Hoeveel calorieën verbrand je met sporten?

De hoeveelheid calorieën die je verbrandt met sporten is erg verschillend. Iedereen sport natuurlijk op zijn of haar level, en dat is helemaal prima, maar je kan je inbeelden dat het verschil in verbruik erg groot is. Het hangt voornamelijk af van deze factoren: 

  • Intensiteit: Een beetje je benen ronddraaien op een hometrainer op stand 1 is namelijk heel wat anders dan een sprint in de Tour de France.
  • Duur: Hoe langer je beweegt, hoe meer je verbruikt. Dat is logisch.  
  • Gewicht/spiermassa: Hoe meer lichaamsmassa en vooral hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbruikt. Daarom wegen lopers en fietsers meestal erg weinig. Zij willen energie sparen.
  • Fitnesslevel: Een topatleet is in staat om intenser en langer te trainen en zal dus meer energie kunnen verbranden. Maar eenzelfde inspanning zal een getrainde sporter juist minder energie kosten, omdat hij of zij erg energiezuinig kan bewegen. 

Duurtraining, interval of kracht? 

Aangezien de duur en intensiteit van een inspanning zo belangrijk is kom je vaak tot de discussie tussen duurtraining en intervaltraining. Welk van beide is het beste? 

Snel calorieën verbranden met duurtraining is toegankelijk voor iedereen. Zelfs met een matige conditie kan je twee uurtjes rustig fietsen. Intervaltraining levert je meer verbranding op per uur, maar je houdt het veel minder lang vol. 

Welke van beide je uiteindelijk het meeste calorieën oplevert, hangt er dus vanaf hoe lang en hoe intens je traint. Maar meestal wint de schildpad (duurtraining) het van de haas (intervaltraining). 

Dat wil niet zeggen dat je intervaltraining links moet laten liggen. Door beide te combineren in een doordacht trainingsplan zal je op week- en maandbasis de meeste winst maken.

Met krachttraining verbrand je ook wat calorieën, maar het is vooral een investering op langere termijn. Hoe meer spiermassa je namelijk opbouwt, hoe meer je basisverbruik stijgt. Daardoor zul je op langere termijn verbranden, zowel in rust als tijdens inspanning.

Beste sporten om snel calorieën te verbranden 

Er is niet per se 1 “beste” sport om snel calorieën te verbranden. Doe vooral wat je graag doet en lang volhoudt. Elke sport heeft zo zijn voor- en nadelen. Deze lijst kan je alvast helpen met kiezen: 

Wandelen 

Met wandelen verbrand je niet meteen de meeste calorieën per uur. Maar het is wel een van de meest gezonde en meest makkelijke bewegingsvormen. Wandel naar de bakker, een vriend(in) of naar je werk. Of maak een grote boswandeling in het weekend. Alles samen levert dit je erg veel op, en het is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook mentaal erg ontspannend. 

Gemiddeld calorieverbruik: 267-439 kcal per uur. 

Hardlopen 

Hardlopen is niet voor iedereen weggelegd, maar wel een erg goede bewegingsvorm om calorieën te verbranden. Des te beter je getraind bent, des te grotere afstanden je kan afleggen aan hogere intensiteit. Hardlopen is wel erg blessuregevoelig.

Gemiddeld calorieverbruik: 560-1040 kcal per uur. 

Fietsen

Fietsen is misschien wel de meest toegankelijke sport van al. Net als wandelen kan je fietsen integeren in je dagelijkse leven of extra fietstochtjes maken in je vrije tijd. Indien je met de fiets een dagje op stap gaat vliegen de uren zo voorbij. Je kan grote afstanden afleggen en het is erg ontspannend. 

Gemiddeld calorieverbruik: 450-750 kcal per uur. 

Zwemmen

Als je een uurtje gezwommen hebt, dan heb je altijd erg veel trek! Met zwemmen verbruik je namelijk aardig wat calorieën. Dat komt omdat je constant bijna alle spieren van je lichaam gebruikt: zowel je bovenlichaam als je onderlichaam. En bovendien is je lichaam constant aan het werk om je lichaamstemperatuur op peil te houden, want het water koelt je lichaam snel af. En dat opwarmen kost ook erg veel calorieën. 

Gemiddeld calorieverbruik: 590-930 kcal per uur. 

Roeien

Roeien doe je dan wel op het water, en niet er in, je verbrandt er minstens evenveel calorieën mee als met zwemmen. Je traint immers ook je onder- en bovenlichaam en zet enorm veel kracht bij elke herhaling. Indien je het roeien op water niet ziet zitten, kan je ook gewoon indoor roeien in de sportschool. 

Gemiddeld calorieverbruik: 413-1100 kcal per uur. 

Skeeleren of schaatsen

Skeeleren (of schaatsen) is erg leuk en je gaat er ook aardig mee vooruit. De impact op je gewrichten is lager dan bij hardlopen en door de zijwaartse beweging zet je je billen hard aan het werk. Je kan bovendien kiezen tussen rondjes rijden of freestyle bewegingen uitproberen. 

Gemiddeld calorieverbruik: 413-838 kcal per uur. 

Balsporten 

Balsporten zoals basketbal, voetbal en handbal zijn erg populair voor wie graag in teamverband sport. Het competitieve aspect is erg motiverend en hierdoor ben je constant in beweging en alert. Om de tegenstander te slim af te zijn moet er veel gesprint worden, wat enorm zwaar is.

Gemiddeld calorieverbruik: 530-838 kcal per uur. 

Tennis en squash

Ook racketsporten zoals tennis, squash en badminton zetten je aardig in het zweet. Je traint je conditie en beweegt je lichaam in alle mogelijke richtingen. Tijdens een partijtje tennis zet je continu korte krachtige bewegingen. Je verbruikt een berg aan energie, maar merkt er vaak niets van omdat je zoveel plezier hebt. 

Gemiddeld calorieverbruik: 708-1117 kcal per uur. 

Krachtcircuits

Met standaard krachttraining verbruik je ook best wat calorieën, maar als je erg lange rusttijden tussen je sets neemt, daalt dit wel. Een krachtcircuit is hiervoor een goede oplossing. Hierbij ga je van de ene naar de andere krachtoefening met minimale rust. Het effect op je maximale kracht is kleiner, maar je traint er wel meer krachtuithouding mee, en je verbrandt meer calorieën. 

Gemiddeld calorieverbruik: 472-745 kcal per uur. 

Bootcamps

Bootcamps zijn leuk en uitdagend. Meestal wordt er een combinatie aangeboden van krachtoefeningen, boksen en intense intervaltrainingen. Welke trainer je ook voor je hebt, je zult altijd snel calorieën verbranden in deze groepssetting. Na elke sessie denk je: nooit meer! Maar een paar dagen later sta je er toch weer terug. 

Gemiddeld calorieverbruik: 472-745 kcal per uur.