Weekmenu's op maat

Start vandaag

Start met je eerste weekmenu

Wat is je doelstelling?

5 redenen om géén crashdieet te volgen

Afvallen

De verleiding tot een crashdieet is soms erg groot. Vooral in de lente wanneer de zon weer begint te schijnen willen we soms nog snel enkele kilo’s kwijt. De paniek slaat ook vaak toe wanneer er een belangrijke gebeurtenis in je agenda staat waarop je er op je best wil uitzien. Of misschien ben je gewoon heel erg gemotiveerd om eindelijk wat aan je overgewicht te doen. En natuurlijk wil je zo veel mogelijk resultaat halen in korte tijd. Helaas kom je op lange termijn vaak bedrogen uit. De motivatie maakt plaats voor frustratie. En na je veelbelovende “crash” op de weegschaal verdwijnt het eerste resultaat weer als sneeuw voor de zon. Wat is er toch mis gegaan? Ontdek 5 redenen waarom je géén crashdieet moet volgen.

Wat is een crashdieet? 

We spreken van een crashdieet als je in één keer je calorie-inname drastisch vermindert. Een normale verlaging in calorieën bekom je door ongeveer 500 kcal per dag minder te eten dan normaal. Voor een volwassen persoon met een normale inname van 2000 kcal per dag wordt dit dus 1500 kcal. Als je je hoeveelheid calorieën nog meer gaat terugschroeven zou je van een crashdieet kunnen spreken, al bestaan er geen exacte waardes die dit bepalen. 

Een ander aspect is dat crashdiëten vaak gepaard gaan met aparte en soms extreme regeltjes. Deze regels maken de drastische calorievermindering mogelijk. Denk maar aan een shake-, soep- of sapdieet. Dergelijke diëten zijn nooit lang vol te houden. De kortetermijnvisie van crashdiëten is misschien wel het belangrijkste en tegelijkertijd het meest schadelijke kenmerk van dit type dieet. 

Waarom zijn crashdiëten zo verleidelijk? 

Als crashdiëten niet werken, waarom zijn ze dan zo populair? De aantrekkingskracht is enorm en valt makkelijk te verklaren. Een crashdieet is namelijk:

  • snel: Wanneer je gezond wil afvallen mag je rekenen op een halve kilo gewichtsverlies per week. Met een crashdieet verlies je in de eerste week tot wel 5 kg. Dat klinkt fantastisch! We leggen je echter zo meteen uit wat hier niet goed aan is.
  • makkelijk: Een of twee weken iets volhouden kan iedereen. En de regels zijn vaak erg duidelijk. Drink enkel soep, shakes of sapjes. Of beperk je avondmaal tot 100 gram kip met broccoli. De regels zijn niet complex en vragen weinig mentale inspanning. 
  • speciaal: Een gezonde levensstijl klinkt niet zo aantrekkelijk als een “ -10kg in 10 dagen eiwitshake-superdieet”. We vestigen graag onze hoop op een nieuwe formule, een nieuw soort shake of een superdetox. We denken zo een shortcut te vinden en hopen dat we er niet hard voor moeten werken.
  • en het werkt! Het meest aantrekkelijke aan een crashdieet is dat het werkt! Voor even dan toch. De eerste dagen maak je vooral de voorraad glycogeen (suikers) uit de spieren op. En hierdoor verlies je ook veel vocht waardoor je denkt dat je effectief gewicht en vet verliest. Dit is helaas niet wenselijk en maar tijdelijk. 

Waarom zijn crashdiëten gedoemd om te falen? 

Zoals gezegd kan je de eerste dagen wel wat gewicht verliezen. Maar na de kortstondige euforie ontstaat er plots frustratie. Het lijkt alsof het dieet niet meer werkt. Wat gaat er mis? 

1. Vochtverlies

De eerste kilo’s die je snel verliest bestaan uit vocht dat samen met glycogeen de spieren verlaat. Zodra de voorraad energie uit de spieren is, vermindert het gewichtsverlies.

Het verlies van vet gaat namelijk veel langzamer. Vet zal je moeten verbranden en hier is tijd voor nodig. Een kilo vet bevat 9000 kcal en het duurt best lang om dit te verbranden. Het succes van je crashdieet was erg misleidend. Je was helemaal geen vet kwijt, maar enkel energie en vocht. En hierdoor voel je je slap en futloos, wat het moeilijker maakt om door te zetten. 

2. Ongezond

Als je veel minder eet dan normaal pleeg je ook een aanslag op je gezondheid. Het plotselinge verschil in energie kan ervoor zorgen dat je weerstand daalt en dat je vatbaarder bent voor infecties.

Als je een crashdieet meerdere weken volhoudt is het zeker ook mogelijk dat je een tekort aan belangrijke vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Wie ziek wordt van een crashdieet houdt het meestal voor bekeken. Het is dan prioriteit om weer aan te sterken. En zo komen de kilo’s er stilaan weer bij. En jij hebt je enkele weken slecht gevoeld, voor niets. 

3. Honger

Het menselijk lichaam zit vernuftig in elkaar. Ons lichaam weet precies hoeveel energie het nodig heeft om gezond en vitaal door het leven te gaan. Als jij die balans ernstig verstoort geeft het lichaam jou grote hongersignalen.

Een beetje honger is niet erg, maar wanneer je je honger denkt te overmeesteren met je karakter trek je meestal een het kortste eind. Honger is een gevoel in ons “oerbrein” en is uiteindelijk altijd sterker dan onze logica en rationele gedachten of ons karakter. En dus is de kans groot dat je vroeg of laat hieraan zal toegeven. 

Dat toegeven uit zich niet zelden in compensatiegedrag. Je kan je niet meer inhouden en eet alles wat je kan vinden. Het lichaam vraagt in tijden van nood meestal om snelle energie, dus jij grijpt naar snelle suikers en fastfood. En als je niet op tijd op de rem gaat staan, dan komen die paar verloren kilo’s er zo weer aan. 

4. Geen langetermijnoplossing

Niet alleen honger gooit roet in het eten. Een crashdieet is sowieso niet vol te houden op mentaal en sociaal gebied. Eten is een basisbehoefte en het is erg leuk om van eten te kunnen genieten. Zeker als je dit deelt met andere mensen om je heen.

Eén keer nee zeggen tegen al dat lekkers en tegen je vrienden lukt wel, maar dat blijft niet duren. Het is niet fijn om niet deel te kunnen nemen aan de maaltijd en dit kan negatief inwerken op je humeur. Je voelt je minder vrolijk en uiteindelijk ook minder gemotiveerd. In het slechtste geval los je dit op een foute manier op en ga je je gedrag compenseren door te eten uit emotie. Crashdiëten zijn helaas een van de oorzaken van eetstoornissen. 

5. Hormonen uit balans

Een streng dieet is voor je lichaam een teken van stress. Hierdoor zal het stresshormoon cortisol verhogen. Door dit hormoon schakelt je lichaam in overlevingsmodus. Op lange termijn zorgt dit voor slapeloosheid, stemmingswisselingen, menstruatiestoornissen, huidproblemen, verminderde prestaties en vetophoping rond je middel.

Wanneer je te lang overleeft op cortisol en niet tijdig herstelt kan je bijnier uitgeput raken, waardoor je helemaal instort, net als bij een burn-out. 

Wat is dan wel de beste manier om af te vallen?

Het is duidelijk dat een crashdieet er erg verleidelijk uitziet, maar gedoemd is om te mislukken. Dan vraag je je natuurlijk af wat dan wel de beste manier is om gewicht te verliezen. De belangrijkste kenmerken van een goed dieet zijn: 

Gezond

Gewichtsverlies krijgt helaas vaak prioriteit boven gezondheid. Maar wie ooit al eens gezondheidsproblemen heeft gehad weet wat echt telt. Het doel van gewichtsverlies is uiteindelijk toch om je goed in je vel te voelen? En om je goed in je vel te voelen is gezondheid en vitaliteit belangrijker dan het getal op de weegschaal.

Een gezond voedingspatroon levert je lichaam alle stoffen die nodig zijn om je hormonen te balanceren en probleemloos af te vallen.

Makkelijk vol te houden

Een goed dieet is geen “dieet”, maar een gezond voedingspatroon. Je maaltijden moeten lekker zijn en je mag er van genieten samen met anderen. Elke maaltijd moet ook verzadigend zijn zodat je geen honger lijdt. Omdat je ervan geniet en je je er ook beter door voelt wil je niet meer terug naar je oude gewoontes. 

Resultaatgericht

Een gezonde levensstijl klinkt heel mooi. Maar je valt er niet automatisch van af. Om af te vallen heb je wel een calorietekort nodig. Dit moet je op een juiste en praktische manier kunnen toepassen. Zelf je calorieën tellen is helaas erg omslachtig en hou je ook niet lang vol. 

Met een FitChef Premium account krijg je elke week gezonde en lekkere recepten toegestuurd. Afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren en doelstellingen worden de calorieën door ons softwaresysteem vooraf uitgerekend. Zo hoef jij je enkel te focussen op het bereiden van lekkere maaltijden. Maar je bent wel zeker van een systematisch correct calorietekort voor stabiel gewichtsverlies.