Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Is te weinig eten slecht voor je?

Afvallen

We eten met z’n allen gemiddeld veel te veel dan goed voor ons is. Een beetje minder kan voor de meeste mensen geen kwaad. En natuurlijk zal ook wie wil afvallen minder moeten eten. Maar let op, te weinig eten kan evengoed slecht voor je zijn. We gedragen ons vaak in extremen en gaan van levenslang overeten naar veel te weinig eten om snel af te vallen. En daar hangen ernstige gezondheidsproblemen aan vast. Ontdek waarom te weinig eten zo slecht voor je is, en hoe je dit voor jezelf kan testen.

Wanneer eet je te weinig?

Te weinig eten kan je op twee manieren bekijken, die beide even ernstig zijn. 

Enerzijds kan je te weinig calorieën eten. Dat gebeurt vaak bij iemand die wil afvallen. Als je je calorieën drastisch verlaagt zal je dit doen door eiwitten, vetten of koolhydraten te verlagen. Deze macronutriënten hebben echter belangrijke functies in ons lichaam en kan je niet zomaar schrappen zonder gevolgen. Bovendien zal wie heel weinig eet ook te weinig vitaminen en mineralen innemen met allerlei gezondheidsklachten als gevolg op korte en lange termijn. 

Maar ook wie zijn of haar buikje rond eet kan nog steeds “te weinig eten”. Als je erg ongezond eet, dan neem je misschien wel meer dan voldoende calorieën op, maar nog steeds te weinig micronutriënten. Hierdoor kan je overgewicht hebben, maar komt je lichaam tegelijk toch allerlei voedingsstoffen tekort. 

Wat gebeurt er als je te weinig eet?

De gevolgen van te weinig eten zullen bij iedereen anders zijn, omdat je je calorieën op een verschillende manier kan verlagen. Maar als je echt te weinig eet maakt het niet veel uit en leidt het sowieso tot een algemeen tekort aan energie

Als je je lichaam niet voldoende energie geeft zal het vetten gaan verbranden. Zo val je af. Maar wie te weinig vetten en eiwitten eet zal ook spiermassa gaan verbranden. Door het verlies aan spiermassa en een gebrek aan energie om nog veel te bewegen daalt je basaal metabolisme, waardoor je verbruikt in rust daalt. Hierdoor wordt vet verliezen moeilijk omdat je in een overlevingsstand zit en omdat je verbruik steeds verlaagt.

Het gevolg is dat je heel veel spiermassa verliest, en afhankelijk van hoe weinig je exact eet, er toch nog wat vet op je buik blijft plakken. Niet het resultaat van je dromen. 

Door het gebrek aan calorieën en vooral vetten zal ook je hormoonbalans erg verstoord worden. Zowel voor mannen als voor vrouwen heeft dit ernstige gevolgen. 
Tegelijkertijd ontwikkel je allerlei tekorten aan vitamines en mineralen waardoor je je futloos voelt en allerlei klachten ontwikkelt. 

Signalen en symptomen van te weinig eten

De precieze signalen en symptomen van te weinig eten verschillen van persoon tot persoon. Het is afhankelijk van wat je nog wel eet en van welke stoffen jij persoonlijk een tekort creëert. De meest voorkomende signalen zijn: 

  • Verlies aan spiermassa: Door een gebrek aan calorieën, een gebrek aan bouwstoffen (eiwitten) en spieropbouwende geslachtshormonen. 
  • Weinig energie: Als je niet voldoende calorieën inneemt kan je onmogelijk voldoende energie hebben. En met de cascade aan effecten voel je je elke dag nog meer ellendig. 
  • Concentratie en coördinatieproblemen: Dit is een gebrek aan mentale energie. In de eerste fase zal je je misschien wel helder in je hoofd voelen omdat je lichaam je naar voedsel wil laten zoeken. Maar nadien is er gewoon te weinig energie over.
  • Misselijk door te weinig eten: Het mechanisme hierachter is nog niet helemaal duidelijk. Het zou te maken kunnen hebben met de afbraak van spiermassa en vetmassa en het vrijkomen van opgeslagen afvalstoffen. Maar ook de verstoorde hormoonbalans heeft een effect hierop. 
  • Slecht slapen door te weinig eten: Als je lichaam niet voldoende energie krijgt zal je cortisol stijgen om je aan het werk te zetten op zoek naar voedsel. Het gevolg is dat je in een eerste fase niet kan kan slapen, waardoor je je nog meer moe voelt. 
  • Laag libido: Een lichaam in noodtoestand activeert de stress-as en deactiveert de “rest and digest” as of alles wat met voortplanting te maken heeft. 
  • Menstruatie blijft uit: Dit heeft dezelfde oorzaak als een laag libido. Je lichaam wil geen kind op de wereld zetten als je zelf bijna verhongert.
  • Grauwe huid, haar en nagels: Dit zijn de eerste tekenen van een tekort aan vitamines en mineralen. 
  • Verhoogd risico op vallen en botbreuken: Het calcium wordt uit je botten gehaald om naar je spieren te brengen. Calcium is bijvoorbeeld noodzakelijk voor het samentrekken van je hartspier en dit heeft natuurlijk prioriteit.
  • Cardiovasculaire aandoeningen: Je hartspier neemt af in volume net als de andere spieren, en lijdt ook onder een tekort aan essentiële mineralen en voedingsstoffen. 
  • Verzwakt immuunsysteem: Een verzwakt immuunsysteem zorgt ervoor dat je sneller ziek wordt en je herstel duurt veel langer dan wat normaal is. 
  • Verstoorde wondgenezing: Een simpel wondje geneest moeilijk door een tekort aan eiwitten en voedingsstoffen. 

Eet ik te weinig test

Om te weten te komen of je te weinig eet kan je simpelweg bovenstaande symptomen bekijken. Indien je slechts 1 of 2 symptomen hebt kan dit natuurlijk ook andere oorzaken hebben, of het betekent dat je nog “maar” aan het begin van de afgrond staat. Voor een meer objectieve benadering kan je grofweg 3 dingen doen. 

1. Meet je spiermassa

Afvallen in vet is prima. En indien je heel veel vet verliest, en een heel klein beetje spiermassa is dat ook normaal. Maar indien je spiermassa sterkt achteruitgaat is dit een teken dat je lichaam niet voldoende bouwstoffen meer heeft om je spiermassa te onderhouden. Dit is een duidelijk en belangrijk alarmsignaal. 

2. Laat bloed prikken

Als je bloed laat prikken kan je meten welke vitamines en mineralen je tekort hebt. Hoewel dit een goede test is kunnen tekorten ook andere oorzaken hebben. En soms worden tekorten te laat opgemerkt. Zo kan het calciumgehalte in je bloed nog goed zijn, omdat je lichaam de reserves uit je botten gebruikt. Hierdoor heb je dus een onzichtbaar tekort met zwakke botten. Bloed prikken is dus een goede, maar geen alleszeggende indicator. 

3. Praat

Indien je denkt dat je te weinig eet is er vast iets niet pluis. Mogelijk heb je zelf geen juist beeld meer over je eetgedrag en vraag je best de mening van een professional. Vooral als je te weinig eet uit emotionele overwegingen of door fysieke klachten is het belangrijk om hulp te vragen. 

De oplossing tegen te weinig eten? 

Om je lichaam weer te voorzien van alle nodige macro- en micronutriënten zal je dus zowel voldoende moeten eten als focussen op gezonde voeding. Het beste is om een eetschema te gebruiken dat aangepast is aan jouw persoonlijke behoefte. Hierdoor ben je er zeker van dat je alle nodige eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels, vitamines en mineralen binnen krijgt. 

Het FitChef Premium abonnement biedt je dergelijke eetschema’s die je bovendien ook kan aanpassen aan jouw favoriete maaltijdfrequentie en je kan er voeding uithalen die je niet lust of niet wil eten. Gebruik een kwalitatief eetschema om weer in balans te komen en je lichaam weer te laten stralen van energie. 

👉 Aanmelden voor FitChef Premium