Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Wat is gezonde voeding? Een handige lijst!

Gezondheid

We zouden allemaal wel wat gezonder kunnen eten. Zelfs als je geen overgewicht hebt zijn er nog honderden redenen om gezonder te eten. Gezonde voeding geeft je meer fysieke energie en vitaliteit, meer mentale focus en zelfs een gelukkiger gevoel. En op lange termijn verklein je het risico op welvaartsziekten als hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Maar wat verstaan we nu precies onder gezonde voeding?

Wat is gezonde voeding?

Zonder een eindeloze discussie te laten losbarsten over het “beste voedingspatroon” zijn de meeste professionals het over de basis gelukkig wel eens. Ben jij klaar om gezonder te eten? Let’s go! 

Onbewerkt

Het allerbelangrijkste aspect van gezonde voeding is dat het zo weinig mogelijk bewerkt is! Bijna alle ongezonde voeding komt uit de grote voedingsindustrie die jou wil verleiden om zoveel mogelijk te kopen. Dat doen deze bedrijven vooral met suikerrijke producten die bovendien vol synthetische stoffen zitten om jouw hersenen om te kopen.

En om economische redenen zitten veel producten vol met goedkope vulstoffen (zoals suiker, zout en bewaarmiddelen) en allerlei andere goedjes die je liever niet in je lichaam wil. Eet zoveel mogelijk onbewerkte voeding uit de natuur en je eet al voor 80% gezond. 

Verse producten

Hoe verser je voeding, hoe beter het is. Verse producten bevatten meer vitamines dan voedingsmiddelen die op een of andere manier bewaard worden. Gedroogd fruit of jus d’orange uit een pak bevat niet zoveel vitamines meer als vers fruit. En in verhouding bevat het ook meer suikers. 

Hetzelfde geldt voor groenten uit blik. Veel vitamines gaan verloren door verhitting of gewoon door de tijd. 

Zelf bereiden

Zelf koken is een ideale manier om controle te krijgen over je gezondheid. Als je zelf je eten bereidt, is het verser en je weet wat erin zit. Bovendien kan je ook de verhoudingen zo aanpassen dat je vooral heel veel groenten op tafel zet en bijvoorbeeld slechts een bescheiden portie koolhydraten. Op die manier behoud je ook controle over de calorieën en macronutriënten die je in je mond stopt en dus over je gewicht.

Wil je graag zelf meer gezonde voeding klaarmaken, maar heb je niet altijd de juiste inspiratie? Met een FitChef abonnement krijg je elke week gezonde en lekkere recepten toegestuurd. De aangeboden weekmenu’s zijn niet alleen erg makkelijk te bereiden, ze zijn ook helemaal aangepast aan jouw persoonlijke caloriebehoefte, zodat je controle krijgt over je gezondheid én je gewicht. 

👉 Aanmelden voor onze gezonde eetschema's

Biologisch

De ene wortel is de andere niet. Gezonde voeding moet er niet alleen gezond, vers en natuurlijk uitzien aan de buitenkant, maar moet ook echt gezond zijn vanbinnen.

Een wortel die op voedingsarme grond gekweekt wordt en meermaals bespoten is, bevat minder vitamines en meer chemicaliën dan zijn biologische broertje. Wil je echt gezonde voeding eten? Investeer dan in biologische voeding. Het is niet alleen gezonder voor je lichaam, maar ook voor het milieu. 

Persoonlijk

Hoe je het ook wendt of keert, gezonde voeding heeft verschillende gezichten. Sommige mensen gaan prima op pinda’s, anderen kunnen er in 30 minuten van sterven.

Behalve allerlei allergieën en intoleranties zoals gluten en lactose is er nog de algemene variatie. Je kan vrijwel perfect gezond leven met een vegan dieet, evenals met een vleesrijk paleodieet. Merk op dat er dus meerdere diëten gezond kunnen zijn, maar enkel als ze zo veel mogelijk aan bovenstaande regels voldoen. Een zuiver gezond dieet met synthetische fabrieksvoeding is echt niet mogelijk.  

Lijst met gezonde voeding

Nu je ongeveer weet welke richtlijnen belangrijk zijn bij het selecteren van gezonde voeding, laten we eens concreet wat voedingsmiddelen opsommen in een lijst van gezonde voeding. Natuurlijk kun je de meeste dingen zelf bedenken, daarom focussen we ook op een aantal gezonde voedingsmiddelen die in de vergeethoek beland zijn. 

Groenten 

  • Artisjok
  • Chinese kool
  • Paksoi
  • Boerenkool
  • Rode bieten
  • Asperges 
  • Witlof 
  • Andijvie
  • Zeekraal 
  • Nori
  • Schorseneer
  • Gefermenteerde groenten: Kimchi

Fruit

  • Papaya
  • Passievruchten
  • Pompelmoes
  • Guava
  • Bosbessen

Granen

Sommige mensen gaan prima op tarwe, maar er zijn ook heel veel gezonde alternatieven met minder of geen gluten. 

  • Rijst
  • Quinoa
  • Zoete aardappel
  • Pastinaak
  • Boekwijt
  • Teff
  • Amaranth
  • Havermout

Zuivel 

Hetzelfde geldt voor zuivel. Als jij melk en lactose goed verteert, is dat prima. Maar laten we eens wat gezonde alternatieven bekijken die voor iedereen goed zijn. 

  • Yoghurt en kaas (bevatten minder lactose dan melk)  
  • Melkkefir
  • Sojayoghurt
  • Kokosmelk
  • Rijstmelk
  • Amandelmelk
  • Kokosyoghurt

Eiwitrijke producten

Hier heb je natuurlijk een ruime keuze tussen dierlijke en plantaardige producten die beide gezond kunnen zijn. 

  • Vlees: eet vooral gevogelte en slechts in beperkte mate rood vlees.
  • Vis: focus op wild gevangen vis en eet minder kweekvis. 
  • Eieren
  • Tofu 
  • Tempeh
  • Seitan (bevat wel gluten) 
  • Linzen
  • Kikkererwten
  • Bonen