Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Zijn dadels gezond?

Is het gezond?

Dadels zijn één van de meest zoete fruitsoorten. Daarom worden ze vaak als vervanging van suiker gebruikt bij verschillende desserts. De zoetigheid past ook heerlijk bij hartige recepten zoals wit vlees of gevogelte. Dadels bevatten veel gezonde voedingsstoffen en hebben tal van gezondheidsvoordelen. Maar omwille van de aanwezige fruitsuikers kan je er best niet ongelimiteerd van eten. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van dadels? En hoeveel dadels per dag zijn gezond?

Wat zijn dadels? 

Voordat we uitleggen waarom dadels gezond zijn, kijken we eerst tot welke voedingsgroep ze behoren. Een dadel is een steenvrucht die afkomstig is van de dadelpalm en kan vers of droog gegeten worden. Het telen van dadels is al eeuwenoud en ontstond waarschijnlijk in het Midden-Oosten. Het merendeel van de teelt is nog steeds afkomstig uit Noord-Afrika en de Arabische landen, maar ook Californië en Australië produceren dadels. 

In totaal zijn er meer dan 400 soorten, maar in onze landen zijn er slechts een paar verschillende verkrijgbaar. De meest bekende soort is natuurlijk de Medjoul dadel. Een leuk weetje is dat dadelpitten worden gebruikt in zeep en make-up. In de Arabische cultuur worden ze vaak geserveerd op trouwfeesten en zijn ze een teken van gastvrijheid.

9 gezondheidsvoordelen van dadels!  

Dadels bevatten allerlei gezonde voedingsstoffen die bijdragen aan de goede werking van ons lichaam. Net als bij de meeste andere voedingsmiddelen is het natuurlijk niet zo dat je door het eten van 1 portie meteen superkrachten ontwikkelt. Maar als je ze regelmatig in je eetschema verwerkt draagt het op langere termijn bij aan deze 9 gezondheidsvoordelen: 

1. Betere hersenfunctie

Een eerste reden dat dadels gezond zijn is omdat ze net als bananen rijk zijn aan vitamine B6. Deze vitamine zorgt er voor dat je makkelijker informatie kan opslaan en terugvinden. 

Het is ook aangetoond dat ze de hoeveelheid interleukin-6 in de hersenen verlagen. Hoge niveaus van deze stof vergroten het risico op neurodegeneratieve ziekten, zoals alzheimer. Daarnaast zorgen ze voor een verlaagde activiteit van zogenoemde amyloïde plaques. Opeenhopingen van deze plaques kunnen ook leiden tot de ziekte van Alzheimer. Het eten van dadels kan daarom helpen het leervermogen en het geheugen te versterken

2. Hart- en vaatziekten

De aanwezige vezels binden zich aan het slechte cholesterol in het lichaam, wat zorgt voor een cholesterolverlagend effect. Bovendien helpen de aanwezige polyphenolen de oxidatie van het “slechte” LDL-cholesterol voorkomen. Het is namelijk vooral wanneer cholesterol oxideert dat het schadelijk wordt. 

Dadels verlagen ook het triglyceridengehalte in de bloedbaan met 8 tot 15%. Een hoog triglyceridengehalte in het bloed is sterk gerelateerd aan het krijgen van een hartaanval, een beroerte of aderverkalking.

Door de hoge concentratie aan magnesium en kalium is er een positief effect op de bloeddruk.

3. Verbeterde sportprestaties 

Dadels zijn licht verteerbaar en de suikers worden snel door het lichaam opgenomen. Daarom zijn ze ideaal vlak voor of tijdens een work-out. De hoge concentratie aan ijzer heeft een positief effect op de zuurstofopname en dus op je uithoudingsvermogen. En de aanwezige mineralen magnesium en kalium helpen spierkrampen voorkomen. 

Regelmatig een dadel eten zorgt ook voor de aanlevering van provitamine A die bekend staat om haar antioxiderende eigenschappen. Dit kan helpen in het beperken van spierschade en bevordert een snel herstel van je training. 

4. Rust, herstel en slaap

De aanwezigheid van magnesium is ook belangrijk voor niet-sporters voor een optimale stofwisseling en het helpt je om te ontspannen. Voeding met magnesium in de avond helpt je om in slaap te vallen. Wanneer je daarentegen veel koffie of alcohol drinkt of veel stress ervaart, verbruik je extra magnesium. Regelmatig dadels eten helpt je magnesiumvoorraad op peil te houden.

Bovendien is deze steenvrucht ook rijk aan het aminozuur L-tryptofaan, dat stemmings-verbeterende serotonine produceert en je slaap vergemakkelijkt. Een dubbele winst dus! 

5. Goed voor je ogen

De verantwoordelijke stof hiervoor is Zeaxanthine Luteïne, een stof die je lichaam gebruikt om vitamine A aan te maken. Deze vitamine is essentieel voor het netvlies om licht te kunnen detecteren en om te zetten in signalen. Vitamine A speelt een grote rol in het voorkomen van nachtblindheid. Drie dadels per dag eten kan al een verschil maken. 

6. Een gezonde zwangerschap

Uit onderzoek blijkt dat dadels gezond zijn voor en tijdens de zwangerschap. De reden hiervoor is waarschijnlijk het aanwezige foliumzuur (vitamine B11). Deze vitamine is erg belangrijk tijdens de zwangerschap en om zwanger te worden. Voor persoonlijk advies raadpleeg je het beste altijd je huisarts.

7. Goed voor de beenderen

Dadels bevatten kalium, calcium en fosfor: drie waardevolle voedingsstoffen die voor gezonde botten en tanden zorgen. De steenvrucht is ook een goede bron van calcium voor mensen die dit mineraal niet voldoende uit bladgroente of zuivel halen.

8. Goed voor je darmen

Dit is vooral te danken aan de vezels die uiteraard belangrijk zijn voor je spijsvertering. Vezels zorgen ervoor dat je darmen op een natuurlijke manier je voeding verteren en voortbewegen. En ze zorgen voor een goede stoelgang. De vezels helpen tegen constipatie. En de aanwezigheid van kalium helpt tegen diarree. 

9. Bescherming tegen kanker

Omwille van de aanwezige vezels is er vooral een effect te vinden bij darmkanker. Maar dadels bevatten ook veel polyphenolen, die een sterke anti-oxidatieve en ontstekingsremmende werking hebben. Hierdoor beschermen ze mogelijk tegen nog veel meer soorten kanker. 

Wat zijn de nadelen van dadels? 

Er zijn eigenlijk geen grote nadelen voor de gezondheid, behalve misschien de aanwezige suikers. Laten we dus even kijken of, ook rekening houdend met deze suikers, dadels gezond zijn. 

Fruitsuikers

Een dadel is een steenvrucht en bevat net als andere fruitsoorten fructose. Fructose is een snelle suiker en komt dus snel in de bloedbaan terecht. Dat kan handig zijn tijdens een sportsessie, maar is niet ideaal in een gezond voedingspatroon. Een verhoogde bloedsuikerspiegel wordt meestal gevolgd door een suikerdip wat ongunstig is voor je energielevel. 
 
Niet alleen het type suiker is belangrijk om het effect op de bloedsuikerspiegel te evalueren, ook de hoeveelheid is uiteraard bepalend. Een portie van 2 Medjoul dadels bevat ongeveer 133 kcal, waarvan 32g suiker. Dat is behoorlijk veel voor een relatief kleine snack. Gelukkig bevatten dadels ook veel vezels. Het eindresultaat is een glycemische index van 40. (De referentie om mee te vergelijken is glucose, met een GI van 100.)

Zijn dadels gezond? 

Dadels zijn gezond als je er niet mee overdrijft. Als je geen rekening houdt met het aantal calorieën en het aantal suikers is je dieet zo om zeep. Als vuistregel kan je 2 dadels aanzien als een portie fruit.

Let ook op het verschil tussen verse en gekonfijte dadels. Deze laatste worden onrijp geplukt en extra gezoet om de houdbaarheid te verlengen. Gekonfijte dadels bevatten 287 kcal. per 100 gram. Vers daarentegen bevatten ze 'slechts' 152 kcal. per 100 gram.

Dadels zijn een goed alternatief voor geraffineerde suiker. De aanwezige vitamines en mineralen dragen bij aan jouw gezondheid. Zolang je rekening houdt met de energetische waarden, passen dadels met mate zelfs in een gezond eetschema om af te vallen.