Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

Afvallen na de overgang: 7 tips

Afvallen

Bijna de helft van de vrouwen ervaart gedurende de overgang een toename in lichaamsgewicht. Dat heeft vooral te maken met de schommelingen in de verschillende hormonen, de vertraging van je metabolisme en het verminderen van je spiermassa. Ontdek hoe je tijdens en na de overgang je gewicht onder controle kan houden en hoe je zelfs kan afvallen.

Kun je afvallen door de overgang?

Gemiddeld genomen komen de meeste vrouwen zo’n vijf tot tien kilo aan tijdens deze periode. Vanzelf afvallen tijdens de overgang is slechts weggelegd voor de minderheid van de vrouwen, maar het kan. 

Je hormonen kelderen namelijk niet in 1 rechte lijn naar beneden. In de premenopauze wordt er zelfs eerst meer oestrogeen aangemaakt voordat je totale hoeveelheid oestrogeen en progesteron sterk daalt. En ook je testosteron zal sterk beginnen af te nemen. 

Dit hele scala aan veranderingen kan tijdelijk gewichtsschommelingen geven in elke richting. Maar uiteindelijk zullen de meeste vrouwen wel aankomen

Afvallen tijdens de overgang?

Het is niet omdat je van nature eerder zal aankomen dan afvallen, dat je hier geen enkele controle over hebt. Als je wil afvallen tijdens de overgang kan je dezelfde tools gebruiken als iedereen die wil afvallen: gezond en minder eten en meer bewegen. Natuurlijk heb je niet meer hetzelfde lichaam en ervaar je een nieuwe hormoonbalans. Daarom zijn er wel enkele tips om rekening mee te houden. 

Val je na de overgang weer af?

Iedere vrouw zal dit anders ervaren en het kan zijn dat je gewicht na een eerste toename weer wat stabiliseert. Maar meestal kom je over de hele periode wel aan. Als je weer dichter bij je oude gewicht wil komen, zul je het dus vooral zelf moeten doen. Gelukkig hebben wij enkele praktische tips voor je klaarstaan. 

7 tips om af te vallen na de overgang

Ouder worden heeft ook enkele voordelen. Je hebt veel levenservaring en meestal ook wat extra tijd. Als je deze tijd nuttig besteedt aan een gezonde levensstijl, dan kan je je gewicht in grote mate onder controle houden en bijsturen. Afvallen tijdens de overgang hoef je trouwens niet enkel voor je gewicht te doen, maar vooral om nog lang gezond en vitaal te blijven. 

1. Eet gezond en biologisch 

Gezond eten is natuurlijk heel je leven belangrijk, maar des te meer in deze periode. Door ver weg te blijven van fastfood, gefrituurde voeding, snelle suikers en te veel alcohol geef je je lever de kans om zijn werk te doen. Deze heeft namelijk een belangrijke taak bij het afbreken en omzetten van hormonen. Daarom is het ook zinvol om biologisch te eten en zoveel mogelijk hormoonverstorende stoffen te vermijden. 

2. Eet meer vetten en minder suiker

Aangezien je metabolisme tijdens de overgang daalt zul je wat minder calorieën moeten eten. Eiwitten zijn belangrijk voor spieropbouw en kan je echt niet missen, dus eet je dan minder vetten of minder suikers? 

Zowel vetten als koolhydraten leveren je energie. Maar vetten hebben nog veel andere functies. Je hersenen bestaan grotendeels uit vet, elke celwand bestaat deels uit vet en vet is ook nodig voor de opbouw van hormonen!

Koolhydraten leveren je energie, maar je kan ook zonder. Het is dus best oké om hierin te schrappen. Welke hoeveelheid calorieën en welke verhouding van macronutriënten het meest voor jou geschikt is kan je hier berekenen: 

👉 Gebruik deze calculator voor je ideale energiebehoefte

3. Doe krachttraining

Krachttraining tijdens en na de overgang heeft heel wat voordelen. Het eerste waar je aan denkt, is natuurlijk het behouden van je spiermassa. En dat is cruciaal als je je metabolisme niet te veel wil laten vertragen. Krachttraining houdt je gewrichten ook soepel en verstevigt je botten. En dat laatste is natuurlijk mooi meegenomen als je weet dat het risico op botontkalking toeneemt met de leeftijd. 

4. Sport buiten

Buiten sporten tijdens de overgang is supergezond. Uiteraard blijf je er fit en vitaal door en het werkt preventief tegen hart- en vaatziekten. Bovendien doe je zo ook de nodige vitamine D op, dat ook belangrijk is in de strijd tegen botontkalking. 

5. Neem een koude douche 

Een koude douche is misschien niet meteen waar je aan denkt als tip voor afvallen tijdens de overgang. Maar toch kan het je eindeloos veel voordelen opleveren. Het geeft je een energieboost en versterkt je immuunsysteem. Ook heeft het een positief effect op spieropbouwende hormonen.

Vind je jezelf te oud? Bedenk dan dat er in Japan elke dag een heleboel oude vrouwtjes (en mannetjes!) de koude oceaan trotseren voor een frisse duik. Als zij dat kunnen, kan jij dat ook!

6. Train je positieve mindset 

Een sterke mindset vormt een belangrijke schakel voor succes gedurende je hele leven. Tijdens de overgang heb je echter te maken met schommelingen in je hormonen die je humeur stevig kunnen beïnvloeden. Een positieve mindset is dus cruciaal om gemotiveerd te blijven voor een gezonde levensstijl. 

Je hoeft niet per se elke dag te mediteren, al is dat natuurlijk wel erg effectief. Het is ook belangrijk om bijvoorbeeld een sport of bewegingsvorm te kiezen waar je automatisch vrolijk van wordt. En vergeet niet dat goed gezelschap het beste wapen is tegen elke vorm van tegenslag. 

7. Ontstress 

Ontstressen helpt je bij die positieve mindset, maar het is ook belangrijk voor je lichaam. Tijdens de overgang worden de eierstokken namelijk minder actief en nemen de bijnieren een deel van hun rol over als hormoonleverancier. Als jij je bijnieren te veel stresshormonen laat produceren kunnen ze niet zo veel geslachtshormonen meer aanmaken.

Ontstressen is iets erg persoonlijks; sommige mensen gaan graag wandelen, anderen lezen liever een boek of ontsnappen even in de sauna. Doe lekker wat voor jou goed voelt en geniet ervan.