Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

8 tips om je stofwisseling te versnellen!

Afvallen

Je hoort mensen wel eens zeggen dat ze een “trage stofwisseling” hebben. Laat dat nu geen excuus zijn voor je overgewicht als je er geen gezonde levensstijl op nahoudt. Maar dat wil niet zeggen dat er geen individuele verschillen zijn in de stofwisseling. Integendeel, je stofwisseling is zo complex en wordt door zoveel factoren bepaald dat ze bij iedereen anders verloopt. Gelukkig zijn er veel manieren om je stofwisseling te versnellen! Je leest er in deze blog alles over!

Wat verstaan we onder stofwisseling?

Je stofwisseling is hetzelfde als je metabolisme en staat voor alle biologische processen die in je lichaam plaatsvinden. Alle stoffen die we via onze voeding opnemen moeten worden verwerkt.

Het eerste onderdeel van onze stofwisseling is dus eigenlijk onze spijsvertering. Vervolgens worden alle kleine voedingsstoffen via het bloed naar de cellen vervoert waar duizenden verschillende biochemische reacties plaatsvinden. Bijna alles wat in ons lichaam plaatsvindt kost energie en kan je zien als een onderdeel van de stofwisseling. 

Enkele voorbeelden: 

  • Het verbranden van vetten
  • Het opbouwen van spieren
  • Het groeien van haar en nagels
  • De vernieuwing van je huid
  • Het continu opbouwen van je botten
  • De aanmaak van een hormoon
  • De aanmaak van spijsverteringsenzymen

Hoe werkt de stofwisseling?

Omdat alle processen in het lichaam energie kosten en energie in de oudheid een schaars goed was, heeft ons lichaam een schakelaar ingebouwd: je schildklier. 

Je schildklier is een beetje zoals de minister van energie. Deze bepaalt hoeveel en welke energiecentrales er open gaan en hoeveel brandstoffen er mogen worden verbrand. Soms kan de schildklier bepalen dat (bijna) alle processen trager gaan verlopen, in andere gevallen kan het ook heel selectief werken.

Bijvoorbeeld: Het lichaam is geëvolueerd in tijden dat er nog vaak een tekort aan voeding was. Chronische stress is in ons lichaam daarom gerelateerd aan hongersnood. Hierdoor zal het lichaam als overlevingsstrategie “onbelangrijke” processen uit de stofwisseling stilleggen.

Dit zijn bijvoorbeeld het opbouwen van spieren en het klaarmaken van het lichaam te kunnen voortplanten. Vetten opslaan voor later gaat helaas wel gewoon door.

Trage stofwisseling

Een algemene trage stofwisseling komt relatief vaak voor en heeft meestal te maken met een ongezonde en gejaagde levensstijl waardoor het lichaam dus in de overlevingsmodus gaat. Er kan natuurlijk ook een genetische component zijn, maar in vele gevallen wordt een trage stofwisseling toegeschreven aan je leefstijl.

Zoals eerder vernoemd is stress is de grote overkoepelende boosdoener. Alle andere factoren die je metabolisme vertragen zijn er uiteindelijk altijd mee verbonden. Chronische stress is al langer bekend als de oorzaak van veel welvaartsziektes, zowel fysiek als mentaal. En een traag metabolisme is er dus eveneens vaak een gevolg van. Stress vertraagt je metabolisme ook onrechtstreeks. Wie stress heeft zal vaak te moe zijn om te sporten, gezond te koken en voldoende te slapen.

Snelle stofwisseling

Een snelle stofwisseling kan uiteraard eveneens bepaald worden door je genen of je levensstijl. De vraag is natuurlijk wat we onder snel verstaan. Een lichaam dat helemaal gezond is zal er van profiteren om je haren, botten, nagels en spieren lekker te doen groeien. En dat versnelt je stofwisseling. 

Een erg snelle stofwisseling komt meestal voor bij mensen die een actieve baan hebben of veel sporten. En wie de hele tijd stimulerende stofjes zoals koffie neemt zal dit ook wel voelen.

Indien een snelle werking van de schildklier aan de oorzaak ligt van jouw snelle stofwisseling, dan komt dit vaak door een immuunziekte: de ziekte van Graves

Stofwisseling versnellen tips

Een trage of snelle stofwisseling kan dus allerlei oorzaken hebben. Aan je genen kan je niets veranderen, maar de volgende levensstijlfactoren heb je wel in de hand en kunnen je stofwisseling versnellen. Dat is niet alleen goed als je wil afvallen, maar ook voor je algemene gezondheid.

1. Slaap meer

Je zou denken dat je van slapen een trager metabolisme krijgt. De 8 uren slaap die we elke nacht zouden moeten hebben zijn echter het moment voor ons lichaam om alle herstellingswerken uit te voeren. Het opbouwen van spieren doe je namelijk niet in de sportschool, maar ‘s nachts tijdens je herstel. 

Dat wil niet zeggen dat je de hele dag in je bed moet hangen, maar zorg wel dat je aan je dagelijkse 8 uur slaap komt.

2. Eet voldoende

Er gaan veel verschillende meningen de ronde, maar het is wel echt zo dat als je een crashdieet volgt met extreem weinig calorieën je lichaam in een soort spaarmodus gaat. Dit is echter slechts tijdelijk, en om af te vallen zal je nu eenmaal minder moeten eten, anders val je niet af. 

De invloed van je hoeveelheid calorieën is ook groter dan de invloed van je spaarmodus. Maar om gezond te blijven en toch af te vallen kan je dus maar beter je hoeveelheid calorieën in beperkte mate verlagen en geduld uitoefenen. Zo heeft het lichaam nog voldoende energie over om je spieren te onderhouden en je haren te laten glanzen.

3. Boost je testosteron

Indien je testosteronspiegel erg laag is zal je lichaam niet het signaal krijgen om je spieren te laten groeien, ondanks dat je je uiterste best doet in de sportschool. Je testosteronlevel hangt af van heel veel factoren. Enkele zaken die je kan doen zijn het eten van gezonde vetten, je lichaam blootstellen aan zonlicht, en je alcoholconsumpties verminderen.

4. Stimuleer je schildklier

Je schilklier is de minister van energie. Als we die aan onze zijde hebben dan krijgen we daar een verhoogde energie-output voor terug. Je schilklier is erg afhankelijk van jodium en selenium.

Selenium vindt je onder andere in paranoten. Jodium wordt In Nederland toegevoegd aan brood, maar je vindt het ook in allerlei voeding uit de zee: zeewier, zeevis, schaal- en schelpdieren en algen. Iemand sushi vanavond?

5. Neem extra magnesium in

Alle vitamines en mineralen komen wel ergens in de stofwisseling voor en zijn dus belangrijk. Maar magnesium is verantwoordelijk voor wel meer dan 300 enzymen die te maken hebben met de koolhydraten- en eiwitstofwisseling. Het is dus een erg belangrijk mineraal, waar we overigens niet altijd voldoende van innemen.

Magnesium vind je echter in erg veel voedingsmiddelen. Enkele goede bronnen zijn spinazie, andijvie, boerenkool en raapstelen. En ook noten en zaden zijn geweldige leveranciers. Indien je overweegt om alsnog een supplement te nemen, raadplaag dan eerst je huisarts. 

6. Bouw meer spiermassa op

Veel hulpmiddeltjes die we aanreiken zijn helaas maar tijdelijk. Het opbouwen van spiermassa is echter de beste investering die kan maken voor je stofwisseling. Helaas gaat dit opbouwen zelf wel traag, maar ook tijdens je krachttraining verbrand je al veel calorieën.

Op lange termijn zal iemand die enkele kilo’s spieren extra heeft continu meer calorieën verbranden om de nieuwe spiermassa te onderhouden. Dat lees je goed, continu: dus ook als je lekker op de bank zit of aan het slapen bent zal je stofwisseling versnellen. De beste investering die je voor jezelf kunt maken!

7. Doe aan intermittent fasting

Een chronisch calorietekort vertraagt je metabolisme, maar intermittent fasting heeft niets te maken met hoeveel je eet, enkel wanneer je eet. Als je 16 tot 18 uur vast krijgt je lichaam een boost in je groeihormoon. En dat geeft, zoals de naam het al zegt, het signaal aan je lichaam om te mogen groeien en je stofwisseling te versnellen.

Het is een magische combinatie van vasten en het eten van voldoende calorieën. Hoe zit het dan met het advies van 6 keer eten op een dag? Dat mag als je je daar goed bij voelt, maar doe het niet om je stofwisseling te versnellen.

8. Eet gezond

Het is de minst sexy tip, maar wel de meest belangrijke. Je stofwisseling versnellen met onze tips zal je zeker een handje helpen. Maar niets zal echt doorslaggevend zijn als je algehele voedingspatroon niet op orde is. 

Je lichaam zal enkel alle processen vlot kunnen laten lopen als het alle nodige voedingsstoffen ter beschikking heeft en niet gestoord wordt door indringers zoals fastfood en suikers.

Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Met een FitChef Premium account krijg je elke week een gezond, gevarieerd en simpel te volgen eetschema toegestuurd. Zo ontbreekt het je nooit meer aan inspiratie!

👉 Aanmelden voor FitChef Premium