Weekmenu's op maat!

Weekmenu's op maat!

Wat is je doelstelling?

8 redenen waarom het afvallen niet lukt!

Afvallen

De nationale strijd tegen de kilo’s zal vast nog een tijdje doorgaan. In 2020 had 50% van de volwassenen in ons land overgewicht. Het eigenaardige is dat volgens sommige statistieken een gelijkaardig aantal Nederlanders op dieet is. Dus blijkbaar zijn die diëten niet zo succesvol. Hoe kan het toch dat het niet lukt om af te vallen? Het is toch gewoon een kwestie van wat minder eten?

"Ik wil afvallen, maar het lukt niet"

Het afvallen lukt niet altijd zo makkelijk als je zou willen en dat is erg frustrerend. Je had goede intenties toen je begon, maar na een maand diëten beweegt de weegschaal nauwelijks. Het is begrijpelijk dat je dan uitspraken doet zoals: “Ik wil zo graag gewicht kwijt, maar afvallen lukt me niet” Het belangrijkste in dit geval is om niet in de slachtofferrol te kruipen, maar door te zetten en op zoek te gaan naar wat de oorzaak hiervan is. Want als je niet opgeeft, zullen vroeg of laat alle puzzelstukje in elkaar vallen. 

Waarom lukt afvallen niet?

Voordat je jezelf verliest in allerlei details is het belangrijk om weten dat afvallen niet lukt om 2 verschillende “soorten” oorzaken: 

  1. Je weet niet wat je verkeerd doet. Je bent dus wel bereid om alles op alles te zetten en te doen wat je moet doen. Maar je hebt al zoveel geprobeerd en weet gewoon niet wat je moet doen. 
  2. Je weet wel wat je moet doen, maar je kan het niet in de praktijk omzetten. Afvallen is niet alleen fysiek, maar vooral ook een mentale uitdaging. Als je wel weet dat je zou moeten stoppen met je suikerrijke snacks, maar je doet het gewoon niet, dan zul je vooral je mindset moeten aanpakken. 

8 redenen waarom het afvallen niet lukt

In dit artikel focussen we vooral op de eerste categorie oorzaken en dus de praktische kant van afvallen. Hoe kan het toch dat je denkt dat je alles doet wat nodig is, maar je toch niet afvalt? 

1. Je bent aangekomen in spiermassa

De weegschaal houdt voet bij stuk en beweegt niet. Maar betekent dat wel echt dat je niet bent afgevallen? 

Wanneer je nog niet veel trainingservaring hebt en begint te sporten om af te vallen reageren je spieren relatief snel op elke trainingsvorm. Zo kun je spiermassa opbouwen terwijl je toch vetmassa verliest. Hierdoor verlies je geen kilo’s op de weegschaal.

Indien je een weegschaal hebt waarbij je ook je vetpercentage kan meten, zou je wel moeten zien dat je vetmassa verlaagt en je aankomt in spiermassa. Ook zul je makkelijker in je kleding passen. Als dit het geval is moet je je geen zorgen maken. Dat gaat je op lange termijn alleen maar helpen om nog meer gewicht te verliezen. Ben je geen gewicht en ook geen vetmassa kwijt? Dan zal je moeten zoeken naar een andere oorzaak.

2. Je eet te veel 

Het is makkelijk gezegd, maar het is wel de waarheid. Afvallen verloopt via de natuurwet van energie. Energie kan niet “zomaar” ontstaan of verdwijnen. Als jij meer energie opneemt dan je verbruikt zal afvallen niet lukken. De hoofdreden waarom je niet afvalt, is dus een foute energiebalans, die zowel te maken kan hebben met je inname als met je verbruik. 

3. Je eet verkeerd

Hoewel een negatieve energiebalans cruciaal is, is het ook erg belangrijk dat je de juiste energie opneemt. Energie nemen we op door middel van macronutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten. Een calorie is een calorie, maar als je alle calorieën uit koolhydraten haalt, zal er heel wat mislopen. Omwille van de natuurwet van energie zal je in het begin wel afvallen, maar op langere termijn verlies je spiermassa en raken je hormonen uit balans. Hierdoor werk je het proces heel hard tegen. 

Wil je makkelijk en efficiënt afvallen? Respecteer dan niet alleen je hoeveelheid calorieën, maar ook de ideale verhouding aan koolhydraten, vetten en eiwitten. 

Met de FitChef calculator kan je in 1 minuut berekenen hoeveel calorieën en macro's jij echt nodig hebt voor jouw leeftijd, gewicht en activiteitsniveau. En met een FitChef Premium account sturen wij je elke week een simpel te volgen weekmenu met gezonde recepten aangepast aan jouw energiebehoefte. Dit is de makkelijkste manier om een eetschema te volgen zonder dat je zelf calorieën moet tellen.

👉 Bereken jouw persoonlijke behoefte via onze calculator

4. Je heb geen inzicht in wat je binnenkrijgt

Laten we eerlijk zijn. Soms denken we dat we heel gezond eten, maar is dat in de praktijk niet zo. Het is moeilijk om een correct beeld te hebben van al wat je in je mond stopt zonder het echt op te schrijven. Als je bijvoorbeeld een hele week gezond eet, maar op vrijdag 3 glazen alcohol drinkt en op zaterdag patat haalt, dan kan de oorzaak zijn waarom afvallen niet lukt. Terwijl je het idee hebt dat je best gezond bezig bent!

Helaas is ongezonde voeding en overeten in onze samenleving “normaal” geworden. We zijn niet meer in staat om correct in te schatten wat gezond is en wat normale porties zijn. 

De beste manier om weer een realistisch beeld te krijgen is bijhouden wat je eet. Dat kan je doen met simpele foto’s of een voedingsapp

5. Je bent te slordig met je eetschema 

Een eetschema om af te vallen zal enkel werken als je het correct volgt. Een eetlepel hummus die torenhoog is opgestapeld telt eigenlijk voor twee. En een snede brood die je zelf tweemaal zo dik snijdt dan de bakker bevat ook tweemaal zo veel calorieën. Een scheutje olijfolie in de pan wordt al gauw een olieramp. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. 

Een deel van de oplossing is om eerlijk te zijn tegenover jezelf. Het heeft geen zin om een recept bewust anders te interpreteren, daar bedrieg je alleen jezelf mee.

Daarnaast is het erg handig om tijdelijk even alles af te wegen. Laat bijvoorbeeld je brood snijden door de bakker en gebruik altijd afgestreken eetlepels. Doe nooit zomaar een “scheut” olie in de pan, maar gebruik een eetlepel. En wanneer iets in het recept uitgedrukt is in gram, gebruik  je een weegschaal. 

6. Je sport niet

Je eet weinig maar het afvallen lukt niet. Moet je dan nog minder eten? Dat zou kunnen, en wie zichzelf uithongert, zal uiteindelijk wel afvallen, maar dat moet je natuurlijk nooit doen! Minder dan 1400 kcal eten is voor iedereen ongezond, omdat je op die manier te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Indien je dus aan deze ondergrens zit en het afvallen niet lukt, dan zit er maar 1 ding op: meer bewegen

7. Afvallen lukt niet door hormonen?

Wat kan er nog mis zijn als je gezond en juist eet en je beweegt meer dan voldoende? In dat geval kan het zijn dat je hormonen jouw lichaam niet toelaten om af te vallen. Door problemen met een trage schildklier kan je metabolisme erg vertragen waardoor je basisverbruik miniem is. De oorzaak heeft vaak met stress te maken, maar hiervoor moet je altijd een specialist raadplegen. 

Een ander belangrijk probleem is insulineresistentie. Indien je spiercellen ongevoelig zijn geworden voor insuline treedt er een hele waterval van effecten op. Eén daarvan is dat het bijna onmogelijk wordt om af te vallen. Om dit op te lossen raadpleeg je best een voedingsdeskundige. De belangrijkste maatregel is meestal om te stoppen met alle toegevoegde suikers

8. Afvallen lukt niet door overgang?

In de overgang veranderen je hormonen enorm. En hoewel het een natuurlijk fenomeen is, wil dit niet zeggen dat je gewicht hier onder moet lijden. Een van de effecten van de overgang is het verlies aan testosteron en dus ook spiermassa.

Je spiermassa is de belangrijkste factor die je energieverbruik bepaalt. Een daling aan spiermassa zorgt bijna altijd voor een toename aan gewicht. Om dit tegen te gaan is het belangrijk om voldoende gezonde vetten te eten en krachtoefeningen te doen. 

Ik val niet meer af, wat nu? 

Je bent wel succesvol een aantal kilo’s kwijtgeraakt! Je denkt dat je de geheimen van gewichtsverlies ontcijferd hebt, maar helaas: op een gegeven moment lukt afvallen niet meer. Wat kan er zijn mis gegaan?  

Je stuurt je eetschema niet bij

Als je niet meer afvalt, betekent dit niet altijd dat je iets fout doet. Soms ben je gewoon heel goed bezig maar is je lichaam aangepast aan je huidige eetschema. Het is niet mogelijk om met eenzelfde eetschema en zelfde hoeveelheid calorieën eeuwig af te vallen.

Zodra je gewicht verlies neemt je calorieverbruik namelijk af. Om nog meer resultaat te krijgen, betekent dat meer sporten of je calorie-inname verder verlagen. Zo zorg je ervoor dat je automatisch elk plateau doorbreekt!

Je bent spiermassa verloren

Een lichaam dat in een calorie-tekort zit zal een keuze moeten maken tussen het verbranden van vet of het verminderen van spiermassa. Je lichaam wil het liefst vet behouden voor in tijden van nood. Bovendien kost het onderhouden van spiermassa veel energie en loont het dus meer de moeite om een beetje spieren af te breken. 

Wanneer je energieverslindende spiermassa kwijt bent dan zal je metabolisme aanzienlijk dalen. Het resultaat is dat je steeds moeilijker gaat afvallen.

De oplossing is simpel: meer sporten. Wandelen en conditietraining zijn gezond en je verbrandt er calorieën mee. Maar om je spiermassa te behouden is het beter om krachttraining te doen. Dit hoeft niet met loodzware gewichten te zijn. Een leuke circuittraining met je lichaamsgewicht of een outdoor bootcamp werkt ook prima. 

Je bent te snel afgevallen

Je lichaam wil liever niet afvallen. Als je heel plots je calorieën drastisch verlaagt dan ervaart je lichaam dit als een stressreactie. Het menselijk lichaam heeft gedurende zijn ontwikkeling leren omgaan met hongersnood. Maar deze aanpassing speelt in dit geval in je nadeel. 

Wanneer jij het signaal geeft aan je lichaam dat er een voedseltekort is zal je lichaam je metabolisme vertragen. Wat er dan gebeurt, is dat alle processen in je lichaam, zoals celvernieuwing en herstel van de huid en spieren, worden vertraagd of stilgelegd om te overleven. Dit is behoorlijk ongezond is! Een ander gevolg is ook dat de vetverbranding op een zo laag mogelijk pitje wordt gezet en afvallen niet lukt. 

Om dit tegen te gaan is het veel verstandiger om langzaam af te vallen. Als je langzaam afvalt, zul je je beter voelen, hoef je geen honger te lijden en verlies je minder spiermassa. Bovendien kan je langzaamaan werken aan duurzame aanpassingen in je levensstijl die je heel je leven kan verderzetten. Bij een crashdieet pas je methodes toe die je toch niet kan volhouden. 

Maar wat als het al te laat is, hoe kan je deze negatieve reactie doorbreken? Een mogelijke oplossing hiervoor is reverse diëting. Hierbij herstel je het metabolisme van je lichaam door weer meer te eten, zonder dat je aankomt. In een tweede fase kan je dan weer op een gezonde manier afvallen.